Κάσκα TopOwl της Thales για τα τουρκικά ελικόπτερα Τ129

21 Μαΐου 2010

Η κάσκα απεικόνισης δεδομένων και σκόπευσης TopOwl. (Thales)

Ο γαλλικός όμιλος Thales ανακοίνωσε στις 14 Απριλίου 2010 πως επελέγη για να αποτελέσει τον κύριο εταίρο της Aselsan στην ανάπτυξη και παραγωγή του Ολοκληρωμένου Συστήματος Δείκτη Κάσκας (HICS) του τουρκικού Τακτικού Αναγνωριστικού και Επιθετικού Ελικοπτέρου (ΑΤΑΚ) Τ129. Το HICS θα χρησιμοποιείται για επίγνωση κατάστασης και ένδειξη στόχων σε όπλα, περιλαμβάνοντας λυχνίες ενίσχυσης φωτός τελευταίας γενιάς για τακτική νυχτερινή πτήση. Το διόφθαλμο σύστημα ευρέος οπτικού πεδίου (40°) θα απεικονίζει δεδομένα πτήσης και στοχοποίησης, καθώς και συμβολογραφία στην προσωπίδα του χειριστή, ενώ θα παρουσιάζει επίσης απεικονίσεις από λοιπούς αισθητήρες όπως υψηλής ανάλυσης Πρόσθιας Παρατήρησης Υπερύθρων (FLIR). Ο Μετίν Σανκάρ, Διευθυντής Αερομεταφερόμενων και Ναυτικών Προγραμμάτων της Aselsan, δήλωσε: «Μετά από διαγωνιστική διαδικασία με τους μείζονες προμηθευτές σκοπευτικών τοποθετημένων σε κάσκα για ελικόπτερα, η Aselsan επελέγη σε συνεργασία με την Thales, η οποία έχει εκτεταμένη εμπειρία στον τομέα με το σύστημά της TopOwl. Η κάσκα TopOwl είναι ήδη σε υπηρεσία. Έχει επιλεγεί από 15 ένοπλες δυνάμεις και περισσότερες από 700 μονάδες έχουν παραδοθεί μέχρι σήμερα. Τούρκοι χειριστές που αξιολόγησαν το σύστημα σε πτήση εντυπωσιάσθηκαν από τον άνεση του συστήματος κάσκας και εκτίμησαν πλήρως τα πλεονεκτήματα της τεχνολογίας προβολής προσωπίδας, και αυτό έπαιξε ρόλο στην απόφαση προμήθειας.»

Στην Aselsan θα ανήκει η συνολική ευθύνη για το HICS, ενώ η εταιρεία θα αναπτύξει την αντίστοιχη Ηλεκτρονική Μονάδα και το λογισμικό, το οποίο ολοκληρώνει τα συστήματα ιχνηλάτησης κεφαλής και παραγωγής συμβόλων. Το HICS θα μπορούσε να προταθεί για πρόσθετους τύπους ελικοπτέρων μάχης και μεταφορών των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων, για Τ129 εξαγωγής και για μελλοντικά ελικόπτερα. Το TopOwl διαφυλάσσει την πλήρη κίνηση των χειριστών και παρέχει γενική άποψη της Διασύνδεσης Ανθρώπου-Μηχανής (ΜΜΙ) του πιλοτηρίου, καθώς και πλήρη ορατότητα εκτός του πιλοτηρίου. Το σύστημα εξοπλίζει τα ελικόπτερα AH-1Z King Cobra του Σώματος Πεζοναυτών των ΗΠΑ, Tiger και ΝΗ90.

Αξίζει πάντως να αναφερθεί πως η ανάθεση σύμβασης ανάπτυξης του HICS ύψους $29,9 εκατ. ανακοινώθηκε στον ιστότοπο της τουρκικής Γραμματείας Αμυντικής Βιομηχανίας (SSM) στις 25 Μαΐου 2007, με την ολοκλήρωση του προγράμματος να προβλέπεται για το 2012.

Παράλληλα, η Thales ανακοίνωσε στις 15 Απριλίου την ολοκλήρωση της πλέον πρόσφατης σειράς πτητικών δοκιμών του TopOwl για εφαρμογές ακραίων συνθηκών, επιδεικνύοντας την ικανότητα κάλυψης των πλέον αυστηρών απαιτήσεων ασφάλειας πτήσεων σε περιβάλλοντα υποβάθμισης ορατότητας όπως η νύχτα και η αιώρηση άμμου (brownout) και χιονιού (whiteout). Το TopOwl επιτρέπει στους χειριστές να εναλλάσσουν στιγμιαία μεταξύ απεικονίσεων FLIR και ενίσχυσης φωτός. Οι δοκιμές αυτές περιέλαβαν μερική αξιολόγηση του TopOwl σε ελικόπτερο AH-64D Apache Longbow, με χειριστές της Διεύθυνσης Εφαρμοσμένης Τεχνολογίας Αεροπορίας (AATD) του Στρατού των ΗΠΑ, οι οποίοι αναφέρθηκαν σε «ασυνήθιστα σπουδαία εικόνα FLIR», «φαινόμενο IMAX», «μεγάλο βάθος πεδίου σε διαμόρφωση νυχτερινής όρασης» και «μείωση του φόρτου εργασίας και της κόπωσης του χειριστή».