Τρία ευρωπαϊκά ΤΟΜΑ υποψήφια για τον Στρατό των ΗΠΑ

3 Ιουνίου 2010

Το γερμανικό όχημα μάχης πεζικού Puma θα θέσει υποψηφιότητα για το πρόγραμμα GCV με πυροβόλο των 40mm, τριμελές πλήρωμα, αποβιβαζόμενη ομάδα 9 οπλιτών και βάρος 50t! (Rheinmetall-KMW)

Οι προσφορές τριών ομάδων εταιρειών για το πρόγραμμα Οχήματος Μάχης Εδάφους (Ground Combat Vehicle: GCV) του Στρατού των ΗΠΑ, στηρίζονται σε Οχήματα Μάχης Πεζικού (IFV) ευρωπαϊκής σχεδίασης και ανάπτυξης. Αναλυτικότερα οι SAIC και Boeing προσφέρουν το γερμανικό Puma με υποκατασκευαστές τις Rheinmetall και Krauss-Maffei Wegmann, η General Dynamics με τις Lockheed Martin, Raytheon και MTU Detroit Diesel το όχημα Αυστρο-Ισπανικής Συνεργατικής Ανάπτυξης (ASCOD) 2, ενώ οι BAE Systems και Northrop Grumman το σουηδικό CV90! Προηγμένες εκδόσεις των δύο τελευταίων έθεσαν υποψηφιότητα για το πρόγραμμα Οχημάτων Υποστήριξης (SV) του Βρετανικού Στρατού –βλ. «ΕΑ&Τ» τ. 01, Φεβρουάριος 2010, σελ. 72-87: CV90 VS ASCOD2 για τον Βρετανικό Στρατό– όπου επικράτησε το ASCOD2. Αντίθετα για το Puma είναι η πρώτη υποψηφιότητα σε διαγωνισμό προμήθειας εκτός Γερμανίας.

Το GCV αποτελεί τον διάδοχο του προγράμματος Επανδρωμένων Οχημάτων Εδάφους (MGV) το οποίο ακυρώθηκε το 2009, όπως και το ευρύτερο Μελλοντικό Σύστημα Μάχης (FCS) στο οποίο εντασσόταν. Πρόκειται για διαγωνιστικό πρόγραμμα τριών αναπτυξιακών φάσεων και συγκεκριμένα Ανάπτυξης Τεχνολογίας (TD), Μηχανικής και Κατασκευαστικής Σχεδίασης (EMD), καθώς και Αρχικής Παραγωγής Χαμηλού Ρυθμού (LRIP). Στις 25 Φεβρουαρίου 2010 εκδόθηκε το Αίτημα Προσφορών (RfP) της φάσης Ανάπτυξης Τεχνολογίας (TD) στο πλαίσιο της οποίας προβλέπεται η ανάθεση μέχρι τριών συμβάσεων σε διαφορετικούς διαγωνιζόμενους, τον Σεπτέμβριο του 2010. Η φάση αυτή διάρκειας 27 μηνών περιλαμβάνει περιορισμό του τεχνολογικού κινδύνου, ολοκλήρωση της προκαταρκτικής σχεδίασης, εντοπισμό επιδείξεων τεχνολογίας και ανταγωνιστικές δραστηριότητες πρωτοτύπων. Η φάση TD θα ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2012. Η σύμβαση παραγωγής LRIP προβλέπεται να ανατεθεί μέχρι τον Μάρτιο του 2016, ενώ η επίτευξη Αρχικής Επιχειρησιακής Ικανότητας (IOC) του GCV τοποθετείται το δεύτερο τρίμηνο του 2019.

Το πρώτο GCV θα είναι IFV υψηλής επιβιωσιμότητας, ικανό να μεταφέρει ομάδα μάχης πεζικού 9 οπλιτών στο πεδίο της μάχης. Θα είναι το πρώτο όχημα σχεδιασμένο εξαρχής για επιχειρήσεις σε περιβάλλον Αυτοσχέδιων Εκρηκτικών Μηχανισμών (IED). Προβλέπεται να διαθέτει μεγαλύτερη φονικότητα και βαλλιστική προστασία από το Bradley, καλύτερη προστασία έναντι ναρκών και IED από τα Ανθεκτικά σε Νάρκες, Προστατευμένα από Ενέδρες (MRAP) οχήματα και την κινητικότητα ανώμαλου εδάφους του άρματος Abrams. Ο Στρατός των ΗΠΑ δεν έθεσε συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές όπως βάρους, επιτρέποντας στις εταιρείες να προτείνουν τις καλύτερες λύσεις για την εκπλήρωση των επιχειρησιακών απαιτήσεων.

Οι Boeing και SAIC ήταν κύριοι ανάδοχοι ολοκλήρωσης για το πρόγραμμα FCS, ενώ η ανακοίνωση της δεύτερης στις 24 Μαΐου αναφέρει πως η υποψηφιότητα θα αξιοποιήσει τις επενδύσεις στο πρόγραμμα MGV και φυσικά στο Puma. Στις 25 Μαΐου οι Rheinmetall και KMW ανακοίνωσαν πως θα είναι υπεργολάβοι της Boeing, ενώ γενικός ανάδοχος απέναντι στις υπηρεσίες προμηθειών θα είναι η SAIC. Οι δύο γερμανικές εταιρείες ανέπτυξαν από κοινού το Puma για τον Γερμανικό Στρατό και θα αρχίσουν να το παραδίδουν από τα τέλη του 2010. Το Puma θα υποβληθεί σε περαιτέρω ανάπτυξη για να αποκτήσει τριμελές πλήρωμα και 9 αποβιβαζόμενους οπλίτες, πυροβόλο των 40mm και συνολικό βάρος περίπου 50t! Το όχημα προορίζεται να παρέχει υψηλό επίπεδο προστασίας, κινητικότητας και ικανότητας αποστολής, ενώ θα κατασκευάζεται στις ΗΠΑ.