Ραντάρ AESA διπλής περιστροφικής άρθρωσης για το Eurofighter Typhoon

20 Ιουλίου 2010

Το ραντάρ AESA διπλής περιστροφικής άρθρωσης του Eurofighter Typhoon, θα αποφεύγει τα προβλήματα πόλωσης του εικονιζόμενου συστήματος μονής άρθρωσης Vixen 1000 για το Gripen NG. (Selex Galileo)

Οι βιομηχανικές κοινοπραξίες Eurofighter και Euroradar ανακοίνωσαν σήμερα σε συνέντευξη Τύπου στην αεροδιαστημική έκθεση Farnborough International 2010, πως χρηματοδοτούν από κοινού την έναρξη ανάπτυξης ενός ραντάρ Ενεργής Διάταξης Ηλεκτρονικής Σάρωσης (AESA) για το Typhoon. Σκοπός τους είναι η άμεση έναρξη της ανάπτυξης, σε αναμονή της επίσημης δέσμευσης των τεσσάρων κρατών-εταίρων –Βρετανία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία– τον Μάρτιο του 2011, επιτρέποντας την ένταξη του ραντάρ AESA σε υπηρεσία το 2015. Ήδη επιτεύχθηκε πάντως η συμφωνία των τεσσάρων κρατών, για τον προσδιορισμό της κοινής σχεδίασης του ραντάρ AESA και της Αντίληψης Επιχειρήσεων (CONOPS) του συστήματος.

Το πρόπλασμα του ραντάρ AESA για το Typhoon στο Farnborough αποκαλύπτει την ύπαρξη δύο περιστροφικών αρθρώσεων, οι οποίες επιτρέπουν στην κεραία να κινείται σε ολόκληρο το πεδίο κάλυψης (field of regard) αποφεύγοντας τα προβλήματα που θα προκαλούσε η μία άρθρωση, όπως εκείνα σχετικά με την πόλωση. Ραντάρ AESA κεκλιμένης περιστρεφόμενης (swashplate) κεραίας μονής άρθρωσης αναπτύσσει η Selex Galileo, για το σουηδικό μαχητικό Gripen Νέας Γενιάς (NG) ή JAS 39E/F της Saab.

Οι δύο ευρωπαϊκές κοινοπραξίες υπογραμμίζουν τα πλεονεκτήματα του ευρέος πεδίου κάλυψης σε σύγκριση με μια στατική διάταξη AESA, της οποίας οι επιδόσεις υποβαθμίζονται σε γωνίες εκτροπής της δέσμης μεγαλύτερες των 55° από την κάθετο. Ο συνδυασμός διάταξης AESA και μηχανισμού επανατοποθέτησης (repositioner) παρέχει πεδίο κάλυψης μεγαλύτερο του ημισφαιρίου και μέγιστη απόδοση της κεραίας σε εκτεταμένα τόξα. Πρόκειται για αποφασιστικό πλεονέκτημα όχι μόνο στην εναέρια μάχη –όπου επιτρέπει στο μαχητικό να διαφεύγει από βολές εχθρικών βλημάτων ενώ εξακολουθεί να ιχνηλατεί τον αντίπαλο– αλλά και στις επιδόσεις Ραντάρ Συνθετικού Διαφράγματος (SAR) και Ηλεκτρονικής Επίθεσης (ΕΑ).

Αναλυτική περιγραφή του ραντάρ AESA για το Eurofighter Typhoon θα περιληφθεί στην παρουσίαση της έκθεσης Farnborough 2010, στο τεύχος Αυγούστου της «Ελληνικής Άμυνας & Τεχνολογίας».