Τα ATR 72-202 της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας υποψήφια για το Πολεμικό Ναυτικό

23 Αυγούστου 2010

Το ATR 72-202 είναι προγενέστερη έκδοση του ATR 72-500, στην οποία στηρίζονται τα 10 υπό κατασκευή ATR 72ASW του Τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού. (Alenia Aeronautica)

Κινητικότητα παρουσιάζεται στο πρόγραμμα Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας (ΑΦΝΣ) καθώς το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού ανακοίνωσε την πραγματοποίηση σύσκεψης με εκπροσώπους της ιταλικής εταιρείας Alenia Aeronautica στις 29 Ιουλίου 2010, για την εξέταση της δυνατότητας αξιοποίησης των ATR 72-202 της άλλοτε Ολυμπιακής Αεροπλοΐας. Τα 7 αεροσκάφη δεν αποκτήθηκαν από τον ιδιώτη αγοραστή Marfin Investment Group του κρατικού ομίλου, οπότε βρίσκονται υπό εκποίηση έναντι €2 εκατ. το καθένα από την Εθνική Κεφαλαίου, στο πλαίσιο της διαδικασίας εκκαθάρισης. Υπενθυμίζεται πως ο άγονος διαγωνισμός του 2009 αναφερόταν στην προμήθεια 5 ΑΦΝΣ με δικαίωμα προαίρεσης για έκτο. Οι συνομιλίες με την Alenia αναμένεται να επαναληφθούν τον Σεπτέμβριο.

Δύο από τα ATR 72-202 της ΟΑ πραγματοποίησαν την πρώτη πτήση τους το 1991, δύο το 1992, δύο το 1993 και το έβδομο το 1995. Τα αεροσκάφη είναι δομικά καταπονημένα από τον αριθμό κύκλων απογείωσης-προσγείωσης, οπότε κρίσιμο ζήτημα είναι η υπολειπόμενη διάρκεια ζωής τους, η οποία προσδιορίζεται αντικειμενικά από αρμόδια όργανα με προβλεπόμενες διαδικασίες. Πρέπει πάντως να επισημανθεί πως η επιχειρησιακή χρήση των αεροσκαφών από το Πολεμικό Ναυτικό θα είναι δομικά ηπιότερη, καθώς η συχνότητα κύκλων θα είναι πολύ χαμηλότερη και η διάρκεια των πτήσεων πολύ μεγαλύτερη, σε σύγκριση με εκείνες των σύντομων δρομολογίων εσωτερικού της ΟΑ. Παράλληλα θεωρείται αυτονόητη η υποβολή των αεροσκαφών σε γενική επιθεώρηση και επισκευή, προτού εγκατασταθεί ο απαιτούμενος εξοπλισμός αποστολής ΑΦΝΣ υπό την ευθύνη της Alenia. Το κόστος και η εγχώρια προστιθέμενη αξία των δραστηριοτήτων αυτών θα αποτελέσουν σημαντικές παραμέτρους της τελικής απόφασης.

Τα ATR 42 και 72 παράγονται από την ATR, εταιρεία κοινού επιχειρηματικού κινδύνου των EADS και Alenia, αλλά μόνον η τελευταία διαθέτει εμπειρία μετασκευής τους σε ΑΦΝΣ. Το ATR 72-202 διαθέτει δύο ελικοστρόβιλους (turboprop) κινητήρες PW124B της Pratt & Whitney Canada, ισχύος 2.400shp (1.790kW) ο καθένας, με τετράφυλους έλικες. Η μέγιστη ακτίνα πτήσης με μέγιστο φορτίο είναι 1.722km και το μέγιστο βάρος απογείωσης 21.500kg. Συγκριτικά, η μεταγενέστερη έκδοση ATR 72-500 διαθέτει δύο PW127F/M των 2.750shp (2.050kW) με εξάφυλους έλικες. Η μέγιστη ακτίνα πτήσης με μέγιστο φορτίο είναι 1.537km και το μέγιστο βάρος απογείωσης 22.500kg. Υπενθυμίζεται πως 10 αεροσκάφη της έκδοσης αυτής μετασκευάζονται σε ATR 72 Ανθυποβρυχιακού Πολέμου (ASW) για το Τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό (TDK). Κατά τον κατασκευαστή, ενδεικτική αποστολή ανθυποβρυχιακού πολέμου του ATR 72ASW διάρκειας 8,5 ωρών περιλαμβάνει εξάωρη περιπολία με ταχύτητα αέρος 145 κόμβων σε απόσταση 200 ναυτικών μιλίων και σε ύψος 5.000ft –καλύπτοντας απόσταση έρευνας 1.000 μιλίων και έκταση 62.000 τετραγωνικών μιλίων– και επίθεση διάρκειας 30 λεπτών με 250 κόμβους στα 500ft, καθώς και αναμονή προσγείωσης 45 λεπτών. Το οπλικό φορτίο είναι 4 βόμβες βάθους, ή δύο και δύο τορπίλες.

Οι επικρατούσες διεθνείς τάσεις στον τομέα των ΑΦΝΣ και του εξοπλισμού αποστολής τους, αναλύονται σε εκτεταμένο άρθρο στο τεύχος Σεπτεμβρίου του περιοδικού «Ελληνική Άμυνα & Τεχνολογία».