Τα υποβρύχια, η συμφωνία, η πληροφόρηση και η γνώση για θέματα άμυνας...

17 Σεπτεμβρίου 2010

Συνθετική απεικόνιση του δορυφόρου Göktürk. (Telespazio)

Με την οριστικοποίηση της συμφωνίας για τα προγράμματα υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού, κλείνει κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο η σοβαρότερη εκκρεμότητα στις συμβάσεις για εξοπλισμούς του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Οι διαπραγματεύσεις βρέθηκαν συχνά στα πρόθυρα της κατάρρευσης –όπως ανέφερε σε σχετική δήλωση ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Ευάγγελος Βενιζέλος– η οποία όμως θα ήταν καταστροφική για τα ελληνικά συμφέροντα, οικονομικά οδυνηρή για την TKMS και δυσάρεστη για την Abu Dhabi MAR. Σε ανάλογες διαπραγματεύσεις όμως, όποια πλευρά επιδεικνύει πως επιθυμεί συμφωνία πάση θυσία, απλά προκαλεί πρόσθετες απαιτήσεις από τις υπόλοιπες. Έτσι, το κλίμα κρίσης και η απειλή κατάρρευσης των διαπραγματεύσεων δεν είναι ασυνήθιστες καταστάσεις.

Σε μια από τις ουκ ολίγες ανατροπές της υπόθεσης αυτής, το τελευταίο επεισόδιο κρίσης των διαπραγματεύσεων αναφερόταν στην πιθανότητα υστέρησης των τριών υποβρυχίων Τύπου 214 ελληνικής ναυπήγησης από τις προδιαγραφές, σε σχέση με το γερμανικής κατασκευής ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ! Μέχρι πρότινος, όσα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης ασχολούνταν με την υπόθεση – με εξαίρεση το περιοδικό «Ελληνική Άμυνα» και τον ιστότοπό του– παρουσίαζαν το ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ απαράδεκτα προβληματικό και τα επόμενα υποβρύχια να ενσωματώνουν «διορθώσεις» και να είναι αποδεκτά!

Ακόμη και ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Πάνος Μπεγλίτης, δήλωνε στις 20 Οκτωβρίου 2010: «Βεβαίως το υποβρύχιο που είχε παρουσιάσει προβλήματα δεν πρόκειται να το πάρει το Πολεμικό Ναυτικό. [...] Εμείς με βάση τις εισηγητικές εκθέσεις των αρμοδίων του Πολεμικού Ναυτικού και του ΓΕΝ δεν πρόκειται να το παραλάβουμε. Θα συνεχίσουμε την πολιτική που είχε ακολουθήσει και η τελευταία κυβέρνηση και ο αρμόδιος υπουργός τότε, ο κ. Μεϊμαράκης. Βεβαίως θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί η διαδικασία κατασκευής των τριών υποβρυχίων στο ναυπηγείο του Σκαραμαγκά, που δεν έχουν πρόβλημα γιατί είχαν ενσωματώσει αλλαγές και μετατροπές στο πλαίσιο των τεχνικών προδιαγραφών και της επιχειρησιακής ικανότητας που είχε περιγραφεί στη σύμβαση...»

Για να δικαιολογήσει την άρνηση παραλαβής του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, ο τότε Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Γ. Καραμαλίκης ΠΝ ανέφερε στις 27 Μαΐου 2009 πως δεν ήταν σαφής για το ΠΝ η κατάσταση του υποβρυχίου, μετά τις διαδοχικές μετατροπές για την εξάλειψη των παρατηρήσεων. Η «Ελληνική Άμυνα» επισήμαινε τότε: «Επομένως ο Α/ΓΕΝ υποστήριζε ουσιαστικά πως τα ναυπηγεία Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) GmbH με την ανυπέρβλητη διεθνή φήμη, έχοντας ναυπηγήσει από το 1959 περί τα 74 υποβρύχια στο Κίελο και έχοντας επισκευάσει, μετασκευάσει και αναβαθμίσει δεκάδες, διέπραξαν... κακοτεχνίες στις μετατροπές του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ! Ταυτόχρονα ο Α/ΓΕΝ και ο κ. αναπληρωτής υπουργός προσβλέπουν στην αποδοχή του πρώτου, δεύτερου και τρίτου υποβρυχίου ελληνικής ναυπήγησης στην ιστορία, καθώς και του ΩΚΕΑΝΟΣ μετά την πλήρη ανακατασκευή του στα ΕΝΑΕ, στο πλαίσιο του προγράμματος Neptune II, πάντα υπό την επίβλεψη της... κακότεχνης HDW!» (βλ. «ΕΑ&Τ» τ. 46, Δεκέμβριος 2009, σελ. 77-78)

Η «Ελληνική Άμυνα» τόνιζε επίσης πως το ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ ήταν το μοναδικό από τα 4 υποβρύχια «...στο οποίο εφαρμόσθηκε η τελευταία σειρά μετατροπών, για να ακολουθήσει η πιστοποίηση της επιτυχίας τους με δοκιμές εν πλω υπό την επίβλεψη της γερμανικής κρατικής υπηρεσίας ποιοτικού ελέγχου στον τομέα της άμυνας, του Ομοσπονδιακού Γραφείου Στρατιωτικής Τεχνολογίας και Προμηθειών (BWB). Στην πραγματικότητα, η απόρριψη του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ αφαιρεί το συμβατικό και τεχνικό έδαφος στο οποίο στηρίζεται η πρόθεση αποδοχής των επόμενων τριών υποβρυχίων Τύπου 214.» (ό.π. σελ. 77)

Τέλος, η «Ελληνική Άμυνα» περιέγραφε από τον Μάιο του 2009 την τελευταία σειρά μετατροπών, στο πλαίσιο των οποίων «...μεταφέρθηκαν χαμηλότερα ή αφαιρέθηκαν εντελώς βάρη από την υπερκατασκευή του υποβρυχίου ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, τα οποία είχαν επίδραση στην ευστάθεια και συμπεριφορά του κατά τον πλου στην επιφάνεια. Ενδεικτικά καταργήθηκε η δεξαμενή ψύξης καυσαερίων βάρους περίπου 5 τόνων, η οποία βρισκόταν στον οχετό εξαγωγής καυσαερίων της υπερκατασκευής. Η δεξαμενή αυτή αντικαταστάθηκε από οχετό καυσαερίων διπλού τοιχώματος, με κυκλοφορία ύδατος ενδιάμεσα για ψύξη.» (βλ. «ΕΑ&Α» τ. 39, σελ. 56)

Η κατάληξη της υπόθεσης και η χθεσινή δήλωση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Ευάγγελου Βενιζέλου, επιβεβαιώνει πανηγυρικά τη σχετική πληροφόρηση που παρείχε η «Ελληνική Άμυνα» και ο ιστότοπός της από τον Απρίλιο του 2007, αμφισβητώντας κυβερνήσεις, υπουργούς, ναυάρχους και γενικούς διευθυντές, όταν οι θέσεις τους αντιστρατεύονταν την τεχνική πραγματικότητα και την κοινή λογική.