ΥΠΕΘΑ: Συντήρηση & διαθεσιμότητα μαχητικών της ΠΑ

24 Σεπτεμβρίου 2010

Καθησυχαστική ήταν η απάντηση του ΥΠΕΘΑ σχετικά με τις διαθεσιμότητες των μαχητικών αεροσκαφών της ΠΑ.

Σε ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου για την εκπαιδευτική επάρκεια της ΠΑ με αφορμή το τραγικό δυστύχημα της 26ης Αυγούστου 2010, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευ. Βενιζέλος απάντησε στις 21 Σεπτεμβρίου με τα ακόλουθα στοιχεία από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας:

«Το α΄ εξάμηνο του 2010 οι τοποθετημένοι Ιπτάμενοι ήταν τριακόσιοι τριάντα ένας (331) και οι προσκολλημένοι εβδομήντα τέσσερις (74). Εκτέλεσαν συνολικά 21.723 ώρες και οι μέσοι όροι ωρών πτήσης ανά εξάμηνο και Ιπτάμενο ήταν 58,7 για τους τοποθετημένους και 31 για τους προσκολλημένους. Το α΄ εξάμηνο του 2008 οι τοποθετημένοι Ιπτάμενοι ήταν τριακόσιοι είκοσι τέσσερις (324) και οι προσκολλημένοι εκατόν τέσσερις (104). Εκτέλεσαν 23.853 ώρες και οι μέσοι όροι ωρών πτήσης ανά εξάμηνο και Ιπτάμενο ήταν 64,4 για τους τοποθετημένους και 28,8 για τους προσκολλημένους. Από τα ανωτέρω στοιχεία δεν προκύπτει ουσιαστική διαφοροποίηση των ωρών πτήσης Ιπταμένων τα δύο τελευταία χρόνια.

Η διαθεσιμότητα επί της δύναμης και επί των τοποθετημένων μαχητικών αεροσκαφών (Α/Φ) το α΄ εξάμηνο του 2010 και των τελευταίων πέντε ετών φαίνεται στον παρακάτω πίνακα:

 

ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ Α/Φ

2004

2005

2006

2007

2008

2009

Α’ ΕΞ. 2010

ΕΠΙ ΔΥΝΑΜΗΣ (%)

64,4

67,4

64,4

65,1

67,4

66,4

67,4

ΕΠΙ ΤΟΠΟΘΕΤΗΜΕΝΩΝ (%)

73,9

74,3

70,2

71,9

73,3

73,9

74,6

 

Σημειώνεται η διακοπή λειτουργίας της 335Μ με τα Α/Φ Α-7 (πτήσεις μόνο Ιανουάριο και Φεβρουάριο 2008) και η επαναλειτουργία το 2010 με Α/Φ F-16. Όπως προκύπτει από τον ανωτέρω πίνακα ο μέσος όρος της διαθεσιμότητας των μαχητικών Α/Φ την τελευταία πενταετία διατηρείται περίπου σε σταθερά επίπεδα.

Η Π.Α., μέσω των αρμοδίων υπηρεσιών εφοδιασμού μεριμνά για την προμήθεια ανταλλακτικών προκειμένου να καλύψει τις προγραμματισμένες και απρογραμμάτιστες εργασίες συντήρησης του συνόλου των μαχητικών Α/Φ. Ωστόσο, υπάρχουν περιπτώσεις όπου η εξασφάλιση των ανταλλακτικών απαιτεί μεγάλο χρόνο και έχει ως συνέπεια την καθήλωση Α/Φ. Ο μέσος όρος των καθηλωμένων μαχητικών από έλλειψη ανταλλακτικών το τελευταίο εξάμηνο είναι 10,6% επί των τοποθετημένων Α/Φ, λίγο μεγαλύτερος από το παραδεκτό όριο που καθορίζεται από τα θεσμικά κείμενα της Π.Α. (10,0%). Για την αντιμετώπιση αυτού του δυστυχώς χρονίζοντος προβλήματος και την εξασφάλιση ολοκληρωμένης υποστήριξης των μαχητικών Α/Φ, εισήχθη πριν λίγες ημέρες στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή η ολοκληρωμένη πρόταση για την εργοστασιακή συντήρηση των κινητήρων όλων των Α/Φ F16. Είχε προηγηθεί αντίστοιχη διαδικασία για τα ανταλλακτικά όλων των πτητικών μέσων της Π.Α.

Διευκρινίζεται πάντως ότι δεν αντιμετωπίζονται μείζονα προβλήματα συντήρησης των κινητήρων των μαχητικών Α/Φ: Για τα Α/Φ F-16, λόγω της υλοποίησης –προς το παρόν– της εργοστασιακής συντήρησης Engine Structural Integrity Program (ENSIP) σε περιορισμένο αριθμό κινητήρων με σκοπό, αφενός μεν την παράταση της διάρκειας και της διάθεσης αυτών ώστε να υφίσταται δυνατότητα αποτελεσματικής υλοποίησης του επιχειρησιακού και του εκπαιδευτικού έργου, και αφετέρου την εξασφάλιση υψηλών standards εκπαίδευσης και ασφάλειας πτήσεων, η Π.Α. εκπόνησε δέσμη μέτρων με σκοπό την ορθολογιστική εκμετάλλευση του υπόλοιπου διαθέσιμου χρόνου των κινητήρων για ένταξη σε εργοστασιακή συντήρηση.

Υψηλού ρίσκου ασκήσεις εκτελούν όλες οι Πολεμικές Μοίρες (14 Π. Μοίρες) και τα 6 ΣΜΕΤ (για το επίπεδο εμπειρίας των εκπαιδευόμενων Ιπταμένων), βάσει των προβλεπόμενων στη Βασική Διαταγή Εκπαίδευσης. Οι ώρες των Ιπταμένων δεν είναι μειωμένες και καλύπτουν επαρκώς τις εξαμηνιαίες και ετήσιες απαιτήσεις της εν λόγω Βασικής Διαταγής ώστε να διατηρούνται σε κατάσταση πλήρους ετοιμότητας.

Τέλος, επειδή η ερώτηση αναφέρεται στο πρόσφατο τραγικό ατύχημα, που στοίχησε τη ζωή σε δύο έμπειρους χειριστές της Π.Α., πρέπει να τονισθεί ότι ο ένας από αυτούς ήταν ο αρμόδιος εκπαιδευτής με περίπου 1500 ώρες πτήσης σε αεροσκάφη F-16 ενώ ο άλλος, επικεφαλής του σχηματισμού με περίπου 750 ώρες πτήσεις σε Α/Φ F-16. Επρόκειτο συνεπώς για δύο κατεξοχήν έμπειρους, εκπαιδευμένους και ασκημένους αξιωματικούς που έπεσαν κατά την εκτέλεση του καθήκοντος για λόγους που θα διαπιστώσει –ελπίζουμε– η αρμόδια επιτροπή διερεύνησης του ατυχήματος.»