ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Εναέριες συγκρούσεις στην ΠΑ – ανάλυση αιτίων στην «ΕΑ&Τ» Οκτωβρίου

4 Οκτωβρίου 2010

Στις 5 εναέριες συγκρούσεις μαχητικών της ΠΑ, από τους 12 εμπλεκόμενους χειριστές έχασαν τη ζωή τους οι 4. («ΕΑ&Τ»/ Κ. Δημητρέλλης)

Με αφορμή την τραγική σύγκρουση δύο ελληνικών F-16 στις 26 Αυγούστου, το περιοδικό «Ελληνική Άμυνα & Τεχνολογία» στο τεύχος Οκτωβρίου  αναλύει τις προηγούμενες συγκρούσεις μαχητικών της ΠΑ, τις συνθήκες του πρόσφατου δυστυχήματος της 340 Μοίρας, καθώς και το ρόλο της εκπαίδευσης και των νέων τεχνολογιών στην πρόληψη ατυχημάτων.

Η πρώτη εναέρια σύγκρουση μετά την παραλαβή των Νέων Μαχητικών Αεροσκαφών, ήταν το θανατηφόρο ατύχημα μεταξύ ενός F-16 Block 30 της 330 Μοίρας και ενός Mirage 2000EG της 332 Μοίρας, που συνέβη το Νοέμβριο του 1992 με θύμα τον Σμηναγό Αλέξη Μπρίντακ.

Το Σεπτέμβριο του 2004 συνέβη το δεύτερο ατύχημα εναέριας σύγκρουσης, μεταξύ δύο αεροσκαφών Mirage 2000EG της 332Μ, ευτυχώς χωρίς ανθρώπινες απώλειες.

Το Σεπτέμβριο του 2007 δύο αεροσκάφη F-16 Block 50 της 347Μ, ένα μονοθέσιο και ένα διθέσιο, συγκρούστηκαν μεταξύ τους ενώ πετούσαν εντός νεφών, στη φάση της διαδικασίας καθόδου προς το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου. Το ακροπτερύγιο του ενός αεροσκάφους ήρθε σε επαφή με τη μία πτερυγική δεξαμενή καυσίμου του άλλου αεροσκάφους, με συνέπεια να αποκολληθεί ένα μικρό μέρος του, χωρίς όμως να χαθεί ο έλεγχος.

Στην ίδια κατηγορία ατυχημάτων μπορεί να ενταχθεί και η σύγκρουση του F-16 Block 52+ της 343Μ με χειριστή τον Κώστα Ηλιάκη το Μάιο του 2006, με το τουρκικό αεροσκάφος F-16. Στην περίπτωση αυτή, το τουρκικό μαχητικό προσπάθησε να αποτρέψει το ελληνικό F-16 να πλησιάσει το αεροσκάφος RF-4E του τουρκικού σχηματισμού.

Περιλαμβάνοντας το πρόσφατο ατύχημα της 340Μ, προκύπτει ότι από τους 12 ιπταμένους που ενεπλάκησαν σε ατυχήματα της συγκεκριμένης κατηγορίας, οι 4 έχασαν τη ζωή τους.

Στο τεύχος Οκτωβρίου 2010 της «ΕΑ&Τ» που κυκλοφορεί στις 6 του μηνός, αναλύεται λεπτομερώς το δυστύχημα της 26ης Αυγούστου και η επίδραση του ειδικού ρόλου της 340 Μοίρας, του σεναρίου της άσκησης, της διαμόρφωσης φορτίου των αεροσκαφών και των εφαρμοζόμενων τακτικών και τεχνικών. Αναλύεται τέλος ο ρόλος της νέας τεχνολογίας –εξομοιωτές, GCAS, AACMI– στην εκπαίδευση και στην αποφυγή ατυχημάτων.