Σημαντικές περικοπές στις βρετανικές ένοπλες δυνάμεις για εξοικονόμηση 8%

20 Οκτωβρίου 2010

Η είσοδος σε υπηρεσία των 9 Nimrod MRA4 ματαιώνεται, μετά από δαπάνες μεγαλύτερες των £3 δισ. (ΒΑΕ Systems)

Με την παρουσίαση της Στρατηγικής Ανασκόπησης Άμυνας και Ασφάλειας (SDSR) στις 19 Οκτωβρίου 2010, ο Βρετανός Πρωθυπουργός Ντέιβιντ Κάμερον ανακοίνωσε σημαντικές περικοπές στις ένοπλες δυνάμεις, για να εξοικονομηθεί μέχρι το 2015 το 8% των σχεδιαζόμενων αμυντικών δαπανών και ανειλημμένων υποχρεώσεων, οι οποίες μέχρι το 2020 υπερβαίνουν κατά £38 δισ. (€43,32 δισ) την προβλεπόμενη χρηματοδότηση.

Το πολιτικό προσωπικό του Υπουργείου Άμυνας θα περικοπεί κατά 25.000 στις 60.000 μέχρι το 2015, ενώ το στρατιωτικό προσωπικό κατά 17.000. Το προσωπικό του Βασιλικού Ναυτικού (RN) θα περικοπεί κατά 5.000 στις 30.000, του Στρατού κατά 7.000 στις 95.000 και της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας (RAF) κατά 5.000 στις 33.000. Πρόσθετες περικοπές στις 29.000, 94.000 και 31.500 αντίστοιχα προβλέπονται μέχρι το 2020.

Η δύναμη αποτροπής θα εξακολουθήσει να διαθέτει 4 πυρηνοκίνητα υποβρύχια βαλλιστικών βλημάτων (SSBN) κλάσης VANGUARD με βλήματα υποβρύχιας εκτόξευσης (SLBM) Trident D5. Ωστόσο τα επιχειρησιακά βλήματα σε κάθε υποβρύχιο θα περικοπούν από 12 σε 8 και οι πυρηνικές κεφαλές από 48 σε 40. Η οροφή των επιχειρησιακά διαθέσιμων πυρηνικών κεφαλών θα μειωθεί από 160 σε 120, ενώ η οροφή του συνολικού αποθέματος σε 180. Η παράδοση του πρώτου νέου SSBN για την αντικατάσταση της κλάσης VANGUARD αναβλήθηκε για το 2028 από το 2023, ενώ οι επιχειρησιακοί σωλήνες εκτόξευσης θα είναι 8 αντί για 16. Οι αποφάσεις αυτές εξοικονομούν περί τα £750 εκατ. μέχρι το 2015 και £1,2 μέχρι το 2020, ενώ αναβάλλονται δαπάνες δεκαετίας ύψους £2 δισ.

Στο RN αναδιαρθρώνεται το πρόγραμμα των δύο αεροπλανοφόρων Βραχείας Απογείωσης, Κατακόρυφης Προσγείωσης (STOVL) τα οποία θα αντλούσαν αεροσκάφη από κοινό στόλο 138 Διακλαδικών Μαχητικών Κρούσης (JSF) F-35B Lightning II των RN και RAF, με συνολικό κόστος απόκτησης των προαναφερόμενων £20 δισ. Η SDSR προβλέπει την παραμονή ενός αεροπλανοφόρου σε χρήση, με το δεύτερο σε ετοιμότητα. Για λόγους συμμαχικής διαλειτουργικότητας και μεγαλύτερης ακτίνας κρούσης των αεροσκαφών, θα εγκατασταθούν καταπέλτες και εξοπλισμός ανάσχεσης, ενώ αντί των F-35B θα αποκτηθούν F-35C έκδοσης αεροπλανοφόρου (CV) εξασφαλίζοντας 25% χαμηλότερο κόστος κύκλου ζωής. Η είσοδος σε υπηρεσία του μοναδικού αεροπλανοφόρου αναβλήθηκε από το 2016 για το 2020, ενώ θα επιχειρεί μόνιμα με 12 F-35C και θα διατηρεί την ικανότητα επιβίβασης 36. Η συνολική προμήθεια JSF θα περικοπεί ανάλογα.

Σχετικά με τις διαθέσιμες δυνάμεις, το αεροπλανοφόρο ARK ROYAL (R07) θα αποσυρθεί αμέσως, ενώ μετά από σύντομη μελέτη θα επιλεγεί για διατήρηση σε υπηρεσία είτε το ILLUSTRIOUS (R06) είτε το ελικοπτεροφόρο αποβάσεων (LPH) OCEAN (L12) με κριτήριο την αποδοτικότητα σε επιχειρήσεις ελικοπτέρων, καθώς τα Harrier θα αποσυρθούν το 2011. Έτσι η Βρετανία δεν θα διαθέτει αεροπλανοφόρο την επόμενη δεκαετία, καθώς το INVINCIBLE (R05) βρισκόταν σε εφεδρεία μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου 2010, οπότε διαγράφηκε οριστικά από τις τάξεις του RN.

Προβλέπεται η διατήρηση σε υπηρεσία των 13 φρεγατών Τύπου 23 και των 6 νεότευκτων αντιτορπιλικών Τύπου 45, τα οποία βρίσκονται υπό παράδοση για την αντικατάσταση των πλοίων Τύπου 45. Θα αποσυρθούν επίσης οι 4 φρεγάτες Τύπου 22. Προβλέπεται η διατήρηση σε ετοιμότητα εκτός χρήσης ενός από τα δύο πλοία αποβάσεων και διοίκησης κλάσης ALBION και ο παροπλισμός ενός από τα 4 πλοία υποστήριξης αμφίβιων επιχειρήσεων κλάσης ΒΑΥ. Τέλος θα υλοποιηθεί κανονικά το πρόγραμμα ελικοπτέρων Wildcat του RN και του Στρατού.

Ο Στρατός θα αναδιοργανωθεί σε 5 πολλαπλού ρόλου με προσωπικό 6.500, ενώ θα διατηρηθεί η 16 Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία Εφόδου. Τα άρματα μάχης Challenger 2 θα μειωθούν κατά 40% και τα αυτοκινούμενα πυροβόλα AS90 κατά 35%.

Με τον παροπλισμό των Harrier το 2011, η RAF θα διατηρήσει τα Tornado GR4 αλλά σε περιορισμένο αριθμό. Ο μελλοντικός στόλος μαχητικών αεροσκαφών θα αποτελείται από Typhoon και F-35C, με το 1/3 σε υψηλή ετοιμότητα. Ο στόλος στρατηγικών και τακτικών αερομεταφορών θα αποτελείται από 7 C-17 και 22 Α400Μ, ενώ τα 14 Α330 εναέριου ανεφοδιασμού καυσίμου και μεταφορών της Πρωτοβουλίας Ιδιωτικής Χρηματοδότησης (PFI) θα αντικαταστήσουν τα TriStar και VC10 από το 2011. Τα C-130J θα αποσυρθούν μέχρι το 2022, μία δεκαετία συντομότερα του αρχικού σχεδιασμού. Θα αποκτηθούν 12 ελικόπτερα Chinook, αντί των προβλεπόμενων 22. Σχετικά με τις ικανότητες συλλογής Πληροφοριών, Επιτήρησης, Πρόσκτησης Στόχων και Αναγνώρισης (ISTAR) δεν θα τεθούν σε υπηρεσία τα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας Nimrod MRA4, ενώ τα 5 Sentinel R1 θα αποσυρθούν όταν λήξει η βρετανική παρουσία στο Αφγανιστάν, το 2015. H SDSR εκτιμά πως οι ικανότητες ραντάρ επιτήρησης εδάφους των τελευταίων θα υποκατασταθούν από τους αισθητήρες των F-35C. Οι δαπάνες για τα δύο τελευταία προγράμματα υπερβαίνουν τα £5 δισ.

Οι περικοπές αυτές στερούν μεν πολύτιμες ικανότητες, οι οποίες όμως κατά την εκτίμηση της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας δεν θα είναι κρίσιμες στην εκτέλεση των μελλοντικών αποστολών στο σύγχρονο γεωπολιτικό και επιχειρησιακό περιβάλλον. Ταυτόχρονα οι περικοπές εξασφαλίζουν διατηρήσιμη χρηματοδότηση των βρετανικών ενόπλων δυνάμεων, στο μέλλον, ωστόσο οι επιπτώσεις στο βιομηχανικό δυναμικό αναμένονται καίριες, αν και είναι πρόωρο να εκτιμηθούν πλήρως.