«ΕΑ&Τ» Δεκεμβρίου: Υποβάθμιση απαιτήσεων ΠΝ (2004-09) για επιβολή των FREMM

3 Δεκεμβρίου 2010

Πρώιμη ψηφιακή απεικόνιση της φρεγάτας FREMM όπως προτάθηκε αρχικά στο ΠΝ, με πρωραίο πυροβόλο LW 127mm/64cal και σύστημα εκτόξευσης βλημάτων VL MICA στο αριστερό πλευρό του υπόστεγου ελικοπτέρου, αλλά χωρίς CIWS. (DCNS)

Στο τεύχος Δεκεμβρίου του περιοδικού «Ελληνική Άμυνα & Τεχνολογία» που κυκλοφορεί στις 6 του μηνός, αποκαλύπτεται η συστηματική υποβάθμιση και φωτογραφική προσαρμογή των επιχειρησιακών απαιτήσεων και τεχνικών προδιαγραφών του ΠΝ μετά τον Ιούλιο του 2004 –προφανώς με πολιτική εντολή– για να μην απορρίπτεται η φρεγάτα FREMM, η οποία κατόπιν επιβλήθηκε με απόφαση του ΚΥΣΕΑ τον Ιανουάριο του 2009, χωρίς οποιαδήποτε διαδικασία διαγωνισμού ή συγκριτικής αξιολόγησης. Καθώς η χώρα θα βρίσκεται υπό δημοσιονομική εξυγίανση για την επόμενη δεκαετία, η υλοποίηση του προγράμματος είναι αδύνατη. Τέτοιες πρακτικές όμως στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, είτε ευνοούν γερμανικά υποβρύχια, είτε αμερικανικά μαχητικά, είτε ρωσικά τεθωρακισμένα οχήματα, είτε γαλλικές φρεγάτες, συνδέονται άρρηκτα με τους λόγους για τους οποίους η πατρίδα μας βρίσκεται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας, όχι μόνον οικονομικής αλλά και ηθικής.

Η Μελέτη Καθορισμού Προγράμματος (ΜΚΠ) της 1ης Ιουλίου 2004 απαιτούσε μέγιστη συνεχή ταχύτητα τουλάχιστον 30 κόμβων με απόθεμα ισχύος 25%. Στις 8 Απριλίου 2008 εισάγεται στο Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο (ΑΝΣ) η Μελέτη Γενικών Επιχειρησιακών Απαιτήσεων (ΜΓΕΑ) για τις φρεγάτες, ορίζοντας μέγιστη συνεχή ταχύτητα τουλάχιστον 28 κόμβων. Ακόμη και η έκπτωση αυτή όμως δεν αρκούσε για να μην απορρίπτεται η προεπιλεγμένη υποψηφιότητα, έτσι το ΑΝΣ αναιτιολόγητα περιέκοψε την απαίτηση στους 27 κόμβους.

Παραπέμποντας σε μελέτες του ΝΑΤΟ, η ΜΚΠ απαιτούσε Ραντάρ Πολλαπλής Λειτουργίας (MFR) ενεργής φασικής διάταξης και τρισδιάστατο ραντάρ έρευνας όγκου. Η ΜΓΕΑ κατάργησε τις απαιτήσεις αυτές, αναφερόμενη σε επαρκή αριθμό και τύπο συστημάτων ραντάρ σύγχρονης τεχνολογίας, με μέγιστη εφεδρικότητα, εναλλαξιμότητα και επιβιωσιμότητα (redundancy, interchangeability, survivability). Είναι εμφανής η αγωνία των συντακτών της να υποδείξουν την ανεπάρκεια του μόνου ραντάρ της εκλεκτής υποψηφιότητας, χωρίς να παραβιάσουν την πολιτική εντολή να θεωρηθεί επιλέξιμο.

Η ΜΚΠ απαιτούσε Σύστημα Κατακόρυφης Εκτόξευσης (VLS) για Αντι-Αεροπορικά (A/A) Κατευθυνόμενα Βλήματα (Κ/Β) μεσαίου-μεγάλου βεληνεκούς και Ανθυποβρυχιακές Ρουκέτες (ASROC) Κατακόρυφης Εκτόξευσης (VLA). Η ΜΓΕΑ προέβλεπε VLS με τουλάχιστον 5 τμήματα (modules) των 8 θέσεων εκτόξευσης ή κυψελών (cells) και επομένως με 40 κυψέλες συνολικά, για τουλάχιστον 24 βλήματα Α/Α Άμυνας Περιοχής και τουλάχιστον 24 Τοπικής Α/Α Άμυνας. Προβλεπόταν επίσης ικανότητα φόρτωσης 8 βλημάτων cruise βεληνεκούς 400km, σε βάρος του φόρτου Α/Α Κ/Β. Προβλεπόταν τέλος δυνατότητα βολής 8 ανθυποβρυχιακών ρουκετών είτε από το VLS –αλλά όχι σε βάρος του φόρτου Α/Α Κ/Β– είτε από αυτόνομο σύστημα εκτόξευσης.

Με τους όρους αυτούς η φρεγάτα FREMM απορριπτόταν, έτσι το ΑΝΣ... περιέκοψε τον αριθμό τμημάτων VLS σε τουλάχιστον 4 με 32 κυψέλες εκτόξευσης, για τουλάχιστον 16 βλήματα Α/Α Άμυνας Περιοχής και τουλάχιστον 16 Τοπικής Α/Α Άμυνας! Επομένως με την εγκατάσταση 8 βλημάτων cruise θα απέμεναν μόλις 8 βλήματα Α/Α Άμυνας Περιοχής! Ταυτόχρονα το ΑΝΣ μετέτρεψε τις 8 ανθυποβρυχιακές ρουκέτες από Επιχειρησιακό Απαράβατο Όρο σε επιθυμητό χαρακτηριστικό.

Και ενώ το ΑΝΣ ήταν ικανοποιημένο με μόλις 24 Α/Α Κ/Β, προτάθηκε μια ειδική διαμόρφωση της φρεγάτας FREMM για το ΠΝ, η οποία κάλυπτε τους αρχικούς σχετικούς όρους της ΜΓΕΑ, εκθέτοντας ανεπανόρθωτα το κορυφαίο συλλογικό όργανο του ΠΝ!

Η ΜΓΕΑ απαιτούσε Σύστημα Βλημάτων Άμυνας Σημείου (PDMS) με βεληνεκές τουλάχιστον 5km και δυνατότητα προσβολής Κ/Β, ελικοπτέρων, αεροσκαφών και στόχων επιφανείας. Η απαίτηση αναφερόταν προφανώς στο δοκιμασμένο, χαμηλού κόστους και σε υπηρεσία με το ΠΝ σύστημα Βλημάτων Περιστρεφόμενης Ατράκτου (RAM). Ατυχώς το RAM δεν είναι γαλλικής προέλευσης, οπότε η ρητή αυτή απαίτηση του ΠΝ αγνοήθηκε.

Η ΜΓΕΑ απαιτούσε επίσης περιφερειακή κάλυψη του πλοίου από Εγγύς Οπλικά Συστήματα (CIWS) διαμετρήματος 20mm ή μεγαλύτερου. Η απαίτηση αυτή αγνοήθηκε επίσης, καθώς είναι ανέφικτη για το πλοίο των 6.000t, ενώ επιτυγχάνεται με ευρύτατα τόξα επικάλυψης στις φρεγάτες ΜΕΚΟ 200ΗΝ κλάσης ΥΔΡΑ των 3.350t.

Το άρθρο παραθέτει λεπτομερή στοιχεία των απαιτήσεων και τεχνικές αναλύσεις, καθώς και δεδομένα κόστους των υποψήφιων φρεγατών, όπως κατατέθηκαν στο ΑΝΣ την επίμαχη περίοδο. Αποκλειστικά στο τεύχος Δεκεμβρίου της «ΕΑ&Τ» που κυκλοφορεί στις 6 του μηνός.