Ινδία: αεροσκάφος «επίδειξης τεχνολογίας» το Τ-50!

30 Δεκεμβρίου 2010

Η επίσημη ανακοίνωση της Ινδίας στις 21 Δεκεμβρίου, αποκαλεί το Τ-50 αεροσκάφος «επίδειξης τεχνολογίας». (Sukhoi)

Στις 21 Δεκεμβρίου 2010 η ινδική Hindustan Aeronautics Ltd (HAL) υπέγραψε στο Νέο Δελχί σύμβαση με τις ρωσικές Rosoboronexport και Sukhoi, για την από κοινού προκαταρκτική σχεδίαση Μαχητικού Αεροσκάφους Πέμπτης Γενιάς (FGFA). Κατά το κρατικό Γραφείο Πληροφοριών Τύπου της Ινδίας, το έργο περιλαμβάνει σχεδίαση και ανάπτυξη ενός FGFA με προηγμένα χαρακτηριστικά πολύ χαμηλής παρατηρησιμότητας (Stealth), υπερηχητικής πτήσης χωρίς μετάκαυση (supercruise), ακραίας ικανότητας ελιγμών, υψηλής ολοκλήρωσης αεροπορικών ηλεκτρονικών, ενισχυμένης επίγνωσης κατάστασης, εσωτερικής μεταφοράς όπλων και ικανοτήτων Δικτυο-Κεντρικού Πολέμου. Το αεροσκάφος αποκαλείται επίσημα «Μελλοντικό δυνητικό Μαχητικό Πολλαπλού ρόλου» (Perspective Multi-role Fighter: PMF), προφανώς κατά τον τίτλο «Μελλοντικό δυνητικό Εναέριο Συγκρότημα Τακτικής Αεροπορίας» (PAK-FA) του αντίστοιχου ρωσικού προγράμματος. Η ινδική ανακοίνωση διευκρινίζει: «Το PMF έλκει βασική δομική σχεδίαση και σχεδίαση συστήματος από το ρωσικό FGFA Επίδειξης Τεχνολογίας με τροποποιήσεις για να εκπληρωθούν οι προδιαγραφές της IAF [Ινδική Πολεμική Αεροπορία] οι οποίες είναι πολύ αυστηρότερες.»

Το ρωσικό FGFA Επίδειξης Τεχνολογίας είναι προφανώς το πρωτότυπο Τ-50 της Sukhoi. Πάντα κατά την ινδική ανακοίνωση, το πλαίσιο της διμερούς συνεργασίας περιλαμβάνει σχεδίαση και ανάπτυξη του PMF, βιομηχανοποίηση παραγωγής και κοινή εμπορική προώθηση σε τρίτα κράτη. Οι προαιρέσεις του προγράμματος περιλαμβάνουν σχεδίαση και ανάπτυξη διθέσιας έκδοσης και ολοκλήρωση ενός προηγμένου κινητήρα με υψηλότερη ώση σε μεταγενέστερο στάδιο.

Η σύμβαση αυτή είναι μόνον η πρώτη μιας σειράς τέτοιων συμβάσεων, οι οποίες θα καλύψουν διαφορετικά στάδια του περίπλοκου προγράμματος. Το συνολικό κόστος περιλαμβανόμενων των προαιρέσεων και της αξίας των αεροσκαφών παραγωγής θα αναδείξει το έργο αυτό στο μεγαλύτερο αμυντικό πρόγραμμα στην ιστορία της Ινδίας. Η φάση παραγωγής αναμένεται να υπερβεί τα 200-250 αεροσκάφη. Η σύμβαση υπεγράφη από τους κ. Α. Ισάικιν, Γενικό Διευθυντή της Rosoboronexport και κ. Μ. Πογκοσιάν, Γενικό Διευθυντή της Ρωσικής Εταιρείας Αεροσκαφών (RAC) MiG & Sukhoi από ρωσικής πλευράς, καθώς και από τους κ. Ασόκ Ναγιάκ και κ. Ν. Αγκαρουάλ, Πρόεδρο και Διευθυντή Έρευνας και Ανάπτυξης αντίστοιχα της HAL.

Η επίσημη ινδική ανακοίνωση προσφέρει μια ρεαλιστική βάση αξιολόγησης του προγράμματος Τ-50, το οποίο ενδεχομένως θα αποφέρει μερικά αεροσκάφη επιχειρησιακής αξιολόγησης σε υπηρεσία την επόμενη πενταετία, αλλά θα αργήσει να οδηγήσει σε μαζική παραγωγή επιχειρησιακών μαχητικών.