Επικύρωση επιδόσεων του ραντάρ AESA RBE2 για το Rafale

10 Φεβρουαρίου 2011

Η ανακοίνωση της Thales συνοδευόταν από την πρώτη φωτογραφία του AESA RBE2 στο ρύγχος του Rafale. (Thales)

Η Thales ανακοίνωσε χθες 9 Φεβρουαρίου πως το υπόδειγμα παραγωγής της έκδοσης Ενεργής Διάταξης Ηλεκτρονικής Σάρωσης (AESA) του ραντάρ RBE2 επικυρώθηκε στο αεροσκάφος Rafale. Μετά την εκτέλεση ενός σχολαστικού προγράμματος πτητικών δοκιμών μεταξύ Σεπτεμβρίου και Δεκεμβρίου με Rafale, η Dassault Aviation επιβεβαίωσε πως όλες οι όψεις των επιδόσεων του AESA RBE2 συμμορφώνονται με τις τεχνικές προδιαγραφές της σύμβασης «Οδικού Χάρτη», η οποία ανατέθηκε από τη γαλλική Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών (DGA).

Κατά την ανακοίνωση, το μείζον αυτό ορόσημο επιβεβαιώνει το υψηλό επίπεδο ωριμότητας του AESA RBE2, το οποίο θα προσφέρει στο Rafale ορισμένα καίρια πλεονεκτήματα:

  • Επέκταση της εμβέλειας για συμβατότητα με τα τελευταίας γενιάς βλήματα μακράς ακτίνας –προφανώς εννοείται το Meteor– και για ικανότητα εντοπισμού στόχων περιορισμένης υπογραφής.
  • Υψηλότερη αξιοπιστία τμημάτων για χαμηλότερο κόστος κατοχής, ενώ η ενεργή διάταξη δεν απαιτεί συντήρηση για 10 έτη.
  • Επέκταση της ευελιξίας κυματομορφής, καθιστώντας εφικτή την πρόσκτηση απεικονίσεων Ραντάρ Συνθετικού Διαφράγματος (SAR) ανάλυσης καλύτερης του μέτρου και αυξάνοντας την αντοχή σε παρεμβολές.

Με την επικύρωση των επιδόσεων του AESA RBE2 εντός του χρονοδιαγράμματος της σύμβασης, η Thales θα αρχίσει την παραγωγή σε σειρά για εγκατάσταση στα Rafale της τέταρτης παραγγελίας, η οποία ανατέθηκε στις 31 Δεκεμβρίου 2009. Οι παραδόσεις στη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία θα αρχίσουν το 2013.

Βεβαίως, ο ανυπέρβλητος περιορισμός για το AESA RBE2 είναι οι διαστάσεις του ρύγχους στο Rafale, οι οποίες οριοθετούν το μέγεθος της κεραίας ραντάρ. Σε συνέντευξη του Αυγούστου 2010 ο Πτέραρχος Αλαίν Σιλβύ, Υπαρχηγός Επιτελείου της Γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας με αρμοδιότητα τον σχεδιασμό, επισήμανε πως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα απαιτούν 10% επέκταση της εμβέλειας σε σύγκριση με τον «Οδικό Χάρτη» του ραντάρ AESA για το Rafale F3, με σκοπό να μην υπάρξει οπισθοδρόμηση σε σύγκριση με το APG-80 των F-16E/F (Block 60). Με δεδομένη τη διάμετρο της κεραίας, η κάλυψη της απαίτησης των ΗΑΕ απαιτεί σοβαρή άνοδο της ισχύος εκπομπής, όπως υποδεικνύει η βασική εξίσωση ραντάρ. Προκύπτει έτσι ζήτημα Ηλεκτρομαγνητικής Αλληλοπαρεμβολής (ΕΜΙ) και επανεξέτασης της λειτουργίας του συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου SPECTRA, αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα κατά τον Γάλλο πτέραρχο είναι η παραγωγή ηλεκτρικής ισχύος του αεροσκάφους, η οποία είναι ανεπαρκής και πρέπει να αναθεωρηθεί σε βάθος. Ενός κακού, μύρια έπονται...