Πρώιμες ενδείξεις για την απώλεια του δεύτερου AH-64DHA

4 Μαΐου 2011

Ελικόπτερο ΑΗ-64DHA (D Hellenic Army) της Αεροπορίας Στρατού υποβάλλεται σε επιθεώρηση στο 2ο ΤΕΕΠ. (©«ΕΑ&Τ»/ Λ.Σ. Μπλαβέρης)

Έγκυρες πληροφορίες του περιοδικού «Ελληνική Άμυνα & Τεχνολογία» αναφέρουν πως οι πρώιμες ενδείξεις για την απώλεια του επιθετικού ελικοπτέρου AH-64DHA στις 2 Μαΐου 2011 περιλαμβάνουν τεχνική οδηγία του Στρατού των ΗΠΑ, για αντικατάσταση των γεννητριών 45kVA με «επανασχεδιασμένες» μετά από ανάλογο περιστατικό, καθώς και σχετική αλληλογραφία με τον κατασκευαστή. Η ανάκτηση των δύο καταγραφέων άθικτων παρέχει απόλυτη βεβαιότητα για την πλήρη διαλεύκανση του περιστατικού, όπως άλλωστε συνέβη στο δυστύχημα της 30ής Ιουλίου 2010, το πόρισμα του οποίου είναι «άκρως απόρρητο». Τα AH-64DHA διαθέτουν Καταγραφέα Βίντεο Πτήσης (Video Flight Recorder) και Καταγραφέα Δεδομένων Συντήρησης (Maintenance Data Recorder) όπου αποθηκεύονται αντίστοιχα οι ενδείξεις οθόνης του χειριστή και τυχόν υπερβάσεις ορίων πτήσης και υλικού. Όταν συμβαίνουν μάλιστα υπερβάσεις, καταγράφονται αυτόματα και οι συνομιλίες στο πιλοτήριο.

Υπενθυμίζεται πως στις 11:49 της 30ής Ιουλίου 2010 ελικόπτερο AH-64DHA συνετρίβη στο αεροδρόμιο της Πάχης Μεγάρων, με θύματα τον Ταγματάρχη (ΑΣ) Ανδρέα Δερμάρη και τον Αρχιλοχία (ΑΣ) Κωνσταντίνο Γκιώκα.

Στο προχθεσινό περιστατικό και κατά την ανακοίνωση του ΓΕΣ, το ελικόπτερο εκτελούσε προγραμματισμένη νυχτερινή πτήση όταν υπέστη μηχανική βλάβη στις 22:45, ανατολικά της περιοχής των Μεγάρων. Ο κυβερνήτης του ελικοπτέρου εκτίμησε πως προκλήθηκε πυρκαγιά. Οι χειριστές εκτέλεσαν υποδειγματική αναγκαστική προσγείωση και εγκατέλειψαν με ασφάλεια το ελικόπτερο.

Ανακοίνωση του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας στις 3 Μαΐου ανέφερε πως το συγκεκριμένο ελικόπτερο έφθασε στην Ελλάδα το 2007 και τελεί υπό την εγγύηση καλής λειτουργίας δύο ετών ή 480 ωρών πτήσης από τις 18 Αυγούστου 2009, οπότε υπεγράφη το πρωτόκολλο οριστικής ποσοτικής και ποιοτικής παραλαβής. Μέχρι τις 2 Μαΐου 2011 το ελικόπτερο συγκέντρωνε 241 ώρες πτήσης, μέχρι το ατύχημα συμπλήρωνε μία ώρα και 35 λεπτά από την απογείωση, ενώ υποβλήθηκε σε 14ήμερη 25ωρη περιοδική επιθεώρηση στις 28 Απριλίου 2011. Ο κυβερνήτης, Αντισυνταγματάρχης της Αεροπορίας Στρατού και Διοικητής του 2ου Τάγματος Επιθετικών Ελικοπτέρων (ΤΕΕΠ), διαθέτει πτητική εμπειρία 1.476 ωρών συνολικά, εκ των οποίων 840 σε Apache.

Εάν η διερεύνηση αποδείξει πως για την απώλεια της 2ας Μαΐου δεν ευθύνονται σφάλματα χειρισμού ή συντήρησης –όπως αναμένεται– τότε θα ενεργοποιηθούν οι προβλέψεις εγγύσης της σύμβασης. Η χθεσινή ανακοίνωση του ΥΠΕΘΑ κατέληγε:

«Ο κ. Βενιζέλος είχε τηλεφωνική επικοινωνία για το ζήτημα με τον κ. Πρέσβη των ΗΠΑ την Ελλάδα. Σε κάθε περίπτωση η ελληνική πλευρά θα ασκήσει όλα τα συμβατικά της δικαιώματα.

Το μείζον όμως ζήτημα είναι να διαθέτει ο ελληνικός στρατός ένα σύγχρονο και αξιόπιστο επιθετικό ελικόπτερο που ανταποκρίνεται στις τεχνικές του προδιαγραφές και παρέχει αίσθημα ασφάλειας στους χειριστές του.»