Πρόταση €2,7 δισ. τριών FREMM «γαλλικής» διαμόρφωσης για το ΠΝ

20 Μαΐου 2011

Την ελάχιστη δυνατή διαφοροποίηση των «ελληνικών» φρεγατών FREMM από τις γαλλικές προβλέπει η γαλλική πρόταση. (DCNS)

Υποβλήθηκε προ ημερών στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας η πρόταση της γαλλικής πλευράς με αντικείμενο την κατασκευή τριών φρεγατών πολλαπλών αποστολών FREMM για το Πολεμικό Ναυτικό, συνολικού ύψους €2,7 δισ. Η πρόταση προβλέπει χρηματοδότηση από γαλλικές τράπεζες με την εγγύηση του γαλλικού δημοσίου. Η έναρξη πληρωμών από το ελληνικό δημόσιο συμπίπτει με την παράδοση του πρώτου πλοίου. Εάν τότε το ελληνικό δημόσιο βρίσκεται σε αδυναμία πληρωμών, οι φρεγάτες θα καταλήξουν στο γαλλικό Ναυτικό. Για τον λόγο αυτόν και για να διατηρηθεί το κόστος στο προαναφερόμενο επίπεδο, η διαμόρφωση των τριών «ελληνικών» φρεγατών προβλέπεται να είναι όσο το δυνατόν πλησιέστερη σε εκείνη των γαλλικών.

Πρόκειται για την ύστατη απόπειρα διάσωσης του προγράμματος, η οποία όμως δεν θα μπορούσε να διεξάγεται σε δυσμενέστερες οικονομικές και πολιτικές συνθήκες. Το ΥΠΕΘΑ και το Υπουργείο Οικονομικών εξετάζουν την πρόταση, με πρόβλεψη να ακολουθήσουν σχετικές συνομιλίες. Πέραν της τήρησης των πολιτικών και διπλωματικών προσχημάτων όμως, ιδίως ενόψει των γαλλικών προεδρικών εκλογών, με την πρόταση αυτή κατέρρευσε και η τελευταία προσποίηση για κάλυψη των επιχειρησιακών και τεχνικών απαιτήσεων του ΠΝ, ακόμη και μετά την υποβάθμιση των τελευταίων από την προηγούμενη κυβέρνηση. Προκύπτει έτσι μείζον ζήτημα νομιμότητας της συνέχισης των διαδικασιών απευθείας ανάθεσης, καθώς η γαλλική διαμόρφωση της φρεγάτας FREMM υπολείπεται δραματικά των προβλέψεων της Μελέτης Επιχειρησιακών Απαιτήσεων και Προδιαγραφών Επιδόσεων (ΜΕΑ-ΠΕ) την οποία ενέκρινε το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο στις 26 Αυγούστου 2008. Στην τελευταία στηρίζεται η απόφαση του ΚΥΣΕΑ στις 12 Ιανουαρίου 2009 για απευθείας ανάθεση του προγράμματος.

Εξαιτίας των χαρακτηριστικών της φρεγάτας FREMM και του εξοπλισμού της, το κόστος προμήθειας αποδεικνύεται –απόλυτα προβλέψιμα– υπέρογκο για πλοία γενικών καθηκόντων. Παράλληλα, η εισαγωγή ενός σύμπαντος συστημάτων ριζικά διαφορετικών από εκείνα σε εκτεταμένη χρήση στο ΠΝ θα επιβαρύνει το σύστημα εφοδιαστικής υποστήριξης και εκπαίδευσης, σε βαθμό αδικαιολόγητο για την απόκτηση μόλις τριών πλοίων. Η ορθολογική μεγιστοποίηση του βαθμού τυποποίησης με ήδη χρησιμοποιούμενα στο ΠΝ συστήματα τεχνολογίας αιχμής, σε συνδυασμό με διαγωνιστική διαδικασία επιλογής, θα εξασφάλιζαν την κατασκευή τεσσάρων φρεγατών αντιαεροπορικού πολέμου περιοχής –όπως προδιέγραφαν οι αρχικές απαιτήσεις του ΠΝ τον Ιούλιο του 2004, προτού υποστούν «κούρεμα»– με κόστος πιθανότατα ανάλογο της απευθείας ανάθεσης των τριών FREMM. Ούτως ή άλλως όμως, κανένα πρόγραμμα ανάλογου μεγέθους δεν μπορεί να υλοποιηθεί στο άμεσο μέλλον.