Παραμένουν καθηλωμένα τα F-22A λόγω παροχής οξυγόνου

29 Αυγούστου 2011

Παράταση της καθήλωσης και στο φθινόπωρο προβλέπεται για τα F-22A, εξαιτίας προβλημάτων με το σύστημα παροχής οξυγόνου. (US Air Force)

Για τέταρτο μήνα παρέμειναν καθηλωμένα και τον Αύγουστο τα F-22A Raptor της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (USAF), μετά από σειρά συμβάντων τα οποία αποδίδονται σε υποξία, ή έλλειψη οξυγόνου στον χειριστή. Η USAF διεξάγει μελέτη Παραγωγής Οξυγόνου Αεροσκαφών (AOG) στην οποία ηγετικό ρόλο ανέλαβαν μέλη της Επιστημονικής Συμβουλευτικής Επιτροπής (SAB). Σε μνημόνιο της 13ης Ιουλίου προς τον Υπουργό Άμυνας, ο Υπουργός Αεροπορίας Μάικλ Ντόνλυ σημείωνε πως οι χειριστές του F-22A αναφέρουν τριπλάσια συμβάντα φυσιολογίας σε πτήση έναντι πληρωμάτων συγκρίσιμων αεροσκαφών. Τα συμπτώματα είναι όμοια με εκείνα από την ανεπαρκή παροχή οξυγόνου, η οποία επηρεάζει την απόδοση των χειριστών με διάφορους τρόπους. Η μελέτη AOG επεκτάθηκε επίσης στα F-35, T-6A, F-16 και A-10.

Το Μεταφερόμενο Σύστημα Παραγωγής Οξυγόνου (OBOGS) θεωρείται το πιθανότερο αίτιο της συντριβής ενός F-22A στην Αλάσκα, στις 16 Νοεμβρίου 2010. Ο βαθύς κρατήρας της συντριβής υποδεικνύει πρόσκρουση μεγάλης ταχύτητας και γωνίας βύθισης, ενώ ο χειριστής δεν χρησιμοποίησε το εκτινασσόμενο κάθισμα. Καθώς η διερεύνηση εξελισσόταν, τέθηκε περιορισμός οροφής 25.000ft στον στόλο F-22A από τον Ιανουάριο του 2011, σε συνδυασμό με αναφορές για πολλαπλά συμβάντα υποξίας. Στις 3 Μαΐου ο στόλος καθηλώθηκε στο έδαφος, με εξαίρεση περιορισμένες πτήσεις δοκιμών με επίβλεψη πραγματικού χρόνου, για την επικύρωση διορθώσεων λογισμικού. Η Honeywell, κατασκευαστής του OBOGS στο Raptor, υποστηρίζει πως συνυπεύθυνο είναι το συνολικό σύστημα σύστημα παροχής και μάσκας οξυγόνου των χειριστών.