Τουρκική κορβέτα HEYBELIADA (F511) – σημαντικό επίτευγμα, αλλά όχι «αόρατη», ούτε “LCS”

29 Σεπτεμβρίου 2011

Η ομοιότητα της κορβέτας HEYBELIADA (F511) με το Πλοίο Παράκτιας Μάχης FREEDOM (LCS1) είναι επιφανειακή και παραπλανητική. (TDK)

Με επίσημη τελετή στα ναυπηγεία του Τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού (TDK) στην Κωνσταντινούπολη –άλλοτε ιδιωτικά Ναυπηγεία Πεντίκ– τέθηκε σε υπηρεσία στις 27 Σεπτεμβρίου η κορβέτα Περιπολίας και Ανθυποβρυχιακού Πολέμου (ASW) HEYBELIADA (F511) του προγράμματος Εθνικού Πλοίου (MILGEM). Ταυτόχρονα πραγματοποιήθηκε η καθέλκυση της δεύτερης κορβέτας BÜYÜKADA (F512) που θα τεθεί σε υπηρεσία το 2013. Η κατασκευή των πλοίων 3-8 του προγράμματος MILGEM αναμένεται να ανατεθεί σε τοπικά ιδιωτικά ναυπηγεία.

Η κορβέτα HEYBELIADA αντιπροσωπεύει σημαντικό επίτευγμα για την τουρκική ναυπηγική και αμυντική βιομηχανία, καθώς τόσο η σχεδίαση όσο και η ολοκλήρωση συστημάτων πραγματοποιήθηκαν αυτοτελώς στην Τουρκία, ενώ η εγχώρια προστιθέμενη αξία έφθασε συνολικά στο 64% και θα αυξηθεί στο δεύτερο πλοίο. Αναλυτικότερα:

  • Η σχεδίαση της γάστρας και των προεξοχών της πραγματοποιήθηκε από το Πολυτεχνείο Κωνσταντινούπολης.
  • Η σχεδίαση του πλοίου συνολικά και της κατασκευής του ανατέθηκε στην τουρκική STM.
  • Η ταξινόμηση (classification) ανατέθηκε στο Τουρκικό Lloyd.

Επομένως η HEYBELIADA δεν σχετίζεται ούτε με την κορβέτα ΜΕΚΟ Α-100 της γερμανικής Blohm + Voss, ούτε βέβαια με το Πλοίο Παράκτιας Μάχης FREEDOM (LCS1) της Lockheed Martin. Η τελευταία παρεξήγηση είναι αποτέλεσμα της επιφανειακής ομοιότητας στην υπερκατασκευή της γέφυρας, αλλά το FREEDOM είναι πλοίο εκτοπίσματος 3.089t, μήκους 115,5m με γάστρα ημι-ολίσθησης (semi-planing hull) και πυθμένα σχήματος ρηχού-V, για μέγιστη ταχύτητα 45 κόμβων. Η τουρκική κορβέτα είναι πλοίο εκτοπίσματος 2.000t, μήκους 99m με συμβατική γάστρα εκτοπίσματος (displacement hull) για μέγιστη ταχύτητα 29 κόμβων.

Το HEYBELIADA παρουσιάζει τυπικά χαρακτηριστικά περιορισμού της Διατομής Ραντάρ (RCS) όπως η εξωτερική κλίση (flare) των πλευρών του σκάφους και η εσωτερική (tumblehome) εκείνων της υπερκατασκευής, η απουσία εξοπλισμού πλαγιοδέτησης και αγκυροβολίας από το πρόστεγο και πρυμνοδέτησης από το επίστεγο, η εξάλειψη ορθών γωνιών στις επιφάνειες του πλοίου και η τοποθέτηση των λέμβων και των τορπιλοσωλήνων σε πλευρικές καλυπτόμενες εσοχές. Ενδέχεται επίσης να χρησιμοποιούνται Υλικά Απορρόφησης Ραντάρ (RAM) σε κρίσιμα σημεία της υπερκατασκευής, όπως ο πρωραίος ιστός ραντάρ. Ωστόσο το πλοίο βρίθει από περιστρεφόμενες κεραίες ραντάρ –του κύριου ραντάρ SMART-S Mk2, ενός ραντάρ Χαμηλής Πιθανότητας Υποκλοπής (LPI) και δύο ραντάρ ναυτιλίας– οι οποίες, ακόμη και όταν δεν εκπέμπουν, αποτελούν ιδανικούς ανακλαστήρες. Σε κάθε περίπτωση, πλοία τέτοιου μεγέθους δεν μπορούν να καταστούν «αόρατα» σε ραντάρ, ειδικά συχνοτήτων χαμηλότερων των 2GHz –L-ζώνης (D-ζώνης) και χαμηλότερης– επομένως δεν θεωρούνται μέσα Πολύ Χαμηλής Παρατηρησιμότητας (VLO) ή Stealth ευρέος φάσματος Ραδιοσυχνοτήτων και πάσης διεύθυνσης, με την έννοια των αεροσκαφών όπως τα F-117, B-2 και F-22.

Σκοπός των μέτρων ελέγχου της RCS σε πλοία όπως το HEYBELIADA, είναι να περιορισθεί η εμβέλεια εντοπισμού, πρόσκτησης, ιχνηλάτησης και ταξινόμησης των σχετικά υψηλής συχνότητας εχθρικών ραντάρ ελέγχου βολής και ερευνητών βλημάτων εναντίον πλοίων. Επίσης, ο περιορισμός της RCS ενισχύει την αποτελεσματικότητα των Ηλεκτρονικών Αντιμέτρων (ECM) του πλοίου, τόσο των παθητικών αεροφύλλων (chaff) όσο και των ενεργών (παρεμβολέων). Μεγαλύτερες φιλοδοξίες απαιτούν ολοκληρωμένη προσέγγιση χαρακτηριστικών Stealth, όπως στις κορβέτες της σουηδικής κλάσης VISBY.