Αντίστροφη μέτρηση για Rafale και Typhoon στην Ινδία

24 Νοεμβρίου 2011

Ινδικά μέσα ενημέρωσης αναφέρονταν στην «έκπληξη» των Ινδών αξιωματούχων για το χαμηλότερο «κόστος flyaway μονάδας» του Typhoon. («ΕΑ&Τ»/ Β.Α. Παγώτσης)

Στα μέσα Δεκεμβρίου 2011 αναμένεται να ανακοινωθεί ο νικητής του διαγωνισμού για το πρόγραμμα Μέσου Αεροσκάφους Μάχης Πολλαπλού Ρόλου (MMRCA) της Ινδικής Πολεμικής Αεροπορίας, όπως δήλωσε στις 19 Νοεμβρίου ο επικεφαλής της Πτέραρχος Ν.Α.Κ. Μπράουνι σε Ινδούς δημοσιογράφους:

«Αναμένω πως σε ακόμη τέσσερις εβδομάδες θα πρέπει να το τελειώσουμε. Μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου θα πρέπει να έχουμε πολύ καλή αίσθηση για το ποιος έχει επιλεγεί».

Με την αποσφράγιση των εμπορικών προσφορών στις 4 Νοεμβρίου άρχισε η αντίστροφη μέτρηση, για την ανακήρυξη του νικητή μεταξύ του Rafale της Dassault και του Typhoon της κοινοπραξίας Eurofighter Jagdflugzeug, της οποίας ηγείται στον διαγωνισμό αυτόν η Cassidian. Το πρόγραμμα των 126 αεροσκαφών είναι το μεγαλύτερο υπό διεκδίκηση για μαχητικά αεροσκάφη διεθνώς, ενώ δεν αποκλείεται να επεκταθεί σε 200. Το κόστος μπορεί να φθάσει τα $20 δισ, έναντι αρχικής εκτίμησης $10 δισ. όταν εκδόθηκε το Αίτημα Προσφορών (RfP) για 126 αεροσκάφη το 2007. Τα Rafale και Typhoon είναι οι τελικές υποψηφιότητες, μετά την τεχνική και πτητική αξιολόγηση 643 σημείων μεταξύ 2009 και 2010, με αποτέλεσμα τον αποκλεισμό των F-16IN, F/A-18E/F Block II, Gripen NG και MiG-35. Τα 6 μαχητικά υποβλήθηκαν σε δοκιμές στην έρημο Ρατζαστάν, στις εγκαταστάσεις της ινδικής HAL στο Μπάνγκαλορ και στο αεροδρόμιο μεγάλου υψόμετρου Λε του Λαντάχ. Κατόπιν οι Ινδοί δοκιμαστές χειριστές εκτέλεσαν πτήσεις στα κράτη προέλευσης των αεροσκαφών, για να δοκιμάσουν τις ικανότητες μάχης αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους. Για να ανακηρύξει τον τελικό μειοδότη (L1), η Ινδική Πολεμική Αεροπορία ζήτησε οικονομικές προσφορές σε 8 κατηγορίες.

  • Μ1: «κόστος flyaway μονάδας» για τα πρώτα 18 αεροσκάφη, τα οποία θα παραδοθούν από γραμμή παραγωγής του εξωτερικού.
  • Μ2: κόστος κύκλου ζωής –για 6.000 ώρες πτήσης– του αεροσκάφους, των κινητήρων, των όπλων και των ατρακτιδίων αποστολής.
  • Μ3: «επιχειρησιακό κόστος».
  • Μ4: κόστος κύκλου ζωής για ανταλλακτικά, καύσιμα, λιπαντικά και για τον Μέσο Χρόνο Μεταξύ Αστοχιών (MTBF).
  • M5: εκτιμώμενο κόστος γενικής επισκευής.
  • Μ6: εκτιμώμενο κόστος αναβάθμισης μέσης ζωής.
  • Μ7: κόστος Μεταφοράς Τεχνολογίας (ΤοΤ) στην HAL, όπου θα δημιουργηθεί γραμμή παραγωγής του Rafale ή του Typhoon.
  • M8: το υπολογιζόμενο συνολικό κόστος.

Τα ινδικά μέσα ενημέρωσης επικαλούνταν αρχικά πληροφορίες για χαμηλότερο «κόστος flyaway μονάδας» του Rafale, κατόπιν όμως οι εντυπώσεις ανατράπηκαν με την αναφορά στην «έκπληξη» των Ινδών αξιωματούχων για την καλύτερη προσφορά του Typhoon. Σε κάθε περίπτωση όμως η ανακήρυξη του L1 με βάση τις προσφορές Μ1-8 είναι περίπλοκη υπόθεση.