Η Γαλλία δεν θα παραγγείλει πρόσθετα Rafale πέραν των 180

8 Δεκεμβρίου 2011

Σε οικονομική καταστροφή πρωτοφανών διαστάσεων απειλεί να μετατραπεί το πρόγραμμα του γαλλικού μαχητικού Rafale. (Dassault)

Ο Γάλλος Υπουργός Άμυνας Ζεράρ Λονγκέ δήλωσε χθες 7 Δεκεμβρίου πως «εάν η Dassault δεν πωλήσει κανένα Rafale στο εξωτερικό, η γραμμή παραγωγής [...] θα σταματήσει» όταν ολοκληρωθεί η παράδοση στις γαλλικές ένοπλες δυνάμεις των 180 αεροσκαφών υπό παραγγελία. Κατέστησε έτσι σαφές πως ακυρώνεται η διακηρυγμένη πρόθεση της Γαλλίας να αποκτήσει συνολικά 286 Rafale, ενώ διευκρίνισε πως οι συμβάσεις υποστήριξης για τα παραδοτέα αεροσκάφη θα εξακολουθήσουν να ισχύουν. Η εξέλιξη αυτή θεωρούνταν από καιρό δεδομένη, εξαιτίας των δημοσιονομικών προβλημάτων της Γαλλίας και των μεταβαλλόμενων προτεραιοτήτων για τις ένοπλες δυνάμεις της. Ωστόσο η επιλογή της συγκεκριμένης χρονικής συγκυρίας για την ανακοίνωση αυτή πλήττει καίρια τις εξαγωγικές προοπτικές του Rafale, ειδικά καθώς η αξιολόγηση των εμπορικών προσφορών της Dassault και της Eurofighter Jagdflugzeug GmbH για το πρόγραμμα 126 μαχητικών της Ινδίας βρίσκεται στο τελικό στάδιο. Δεν αποκλείεται όμως ο υπουργός Άμυνας της Γαλλίας να διαθέτει ενδείξεις ή πληροφορίες για δυσμενή ινδική απόφαση, είτε για αναβολή της ή ματαίωση του προγράμματος, όπως υπονόησε στην «ΕΑ&Τ» πηγή της διεθνούς βιομηχανίας εσχάτως. Αξίζει να αναφερθεί πως η αποτυχία του Rafale στον ελβετικό διαγωνισμό προκάλεσε σφοδρή κριτική στην Dassault και στην κυβέρνηση από τον γαλλικό Τύπο.

Στα τέλη του 2011 θα έχει ολοκληρωθεί η παραγωγή 104 Rafale, περιλαμβανόμενων τριών απωλειών. Με τον ελάχιστο βιομηχανικά αποδεκτό ρυθμό των 11 αεροσκαφών ετησίως, η παραγωγή των 180 αεροσκαφών για τις γαλλικές ένοπλες δυνάμεις θα ολοκληρωθεί το 2018. Ακόμη και έτσι όμως, θα απαιτηθεί πρόσθετη χρηματοδότηση αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων Ευρώ εντός του Νόμου Στρατιωτικού Σχεδιασμού (LPM) 2009-2014, με ανάλογη περικοπή λοιπών προγραμμάτων, όπως δήλωσε ο Πτέραρχος Αλαίν Σιλβύ στα μέσα του 2010 (βλ. «ΕΑ&Τ» τ. 14, Μάρτιος 2011, σελ. 32-37).

Έτσι το πρόγραμμα είναι ήδη δημοσιονομικά προβληματικό, αλλά θα μετατραπεί σε οικονομική καταστροφή πρωτοφανών διαστάσεων για το γαλλικό Δημόσιο, εάν η παραγωγή τερματισθεί στα 180 Rafale. Το Ελεγκτικό Συνέδριο της Γαλλίας υπολόγιζε την τιμή μονάδας προγράμματος του Rafale σε €142,3 εκατ. στις αρχές του 2010. Η τιμή αυτή περιλάμβανε μη επαναλαμβανόμενο κόστος ανάπτυξης €10.158,4 εκατ. και μέση τιμή παραγωγής €101,1 εκατ. για καθένα από τα 286 αεροσκάφη (βλ. «ΕΑ&Τ» τ. 02, Μάρτιος 2010, σελ. 32-35). Ακόμη και αν η τελευταία διατηρηθεί σταθερή για 180 Rafale, η κατανομή του  κόστους ανάπτυξης θα εκτοξεύσει την τιμή μονάδας προγράμματος στα €170 εκατ!

Τέλος, με δεδομένη την απόφαση της Γαλλίας να τερματίσει την προμήθεια στα 180 Rafale, σε περίπτωση συνεχιζόμενης αποτυχίας εξασφάλισης εξαγωγών του μαχητικού θα πρέπει να αναζητηθεί αγοραστής για την Dassault, η οποία δεν μπορεί να επιβιώσει αυτόνομα.