Πόσα TICONDEROGA και τι άλλο χωρούν σε λιγότερα από €150 εκατ. λειτουργικών δαπανών ετησίως;

23 Μαρτίου 2012

Οι υποθέσεις των TICONDEROGA και των Mirage 2000-9 ανακινούνται από ιδιώτες, ενώ απουσιάζει οποιαδήποτε ένδειξη επίσημου ή ανεπίσημου ενδιαφέροντος του ΠΝ και της ΠΑ. Αντίθετα για τα Μ1Α1 Abrams η ηγεσία του ΕΣ εξέφρασε και προώθησε επίσημα το ενδιαφέρον της. (US Army)

Το www.hellenicdefence.gr επιχείρησε καλοπροαίρετα στις 21 Μαρτίου να εισάγει μιαν αίσθηση πραγματικότητας στην ανεδαφική συζήτηση περί καταδρομικών κλάσης TICONDEROGA, δυστυχώς όμως οι ευχάριστες αυταπάτες είναι ισχυρότερες. Μιας και ομολογήθηκε άγνοια των επίσημων στοιχείων λειτουργικού κόστους των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού, το www.hellenicdefence.gr θεώρησε χρήσιμο να υπενθυμίσει πως κατατέθηκαν πρόσφατα στη Βουλή. Και επειδή προφανώς η συζήτηση διεξάγεται χωρίς οποιαδήποτε επαφή με την ηγεσία και την ιεραρχία των ενόπλων δυνάμεων, το www.hellenicdefence.gr θεώρησε επίσης χρήσιμο να μεταφέρει την κραυγή αγωνίας υψηλόβαθμων, αρμόδιων αξιωματικών, οι οποίοι κλήθηκαν να καλύψουν τις λειτουργικές δαπάνες ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ του ελληνικού Στόλου με μόλις €150 εκατ. το 2011 –από €260 εκατ. το 2010– και αντιμετωπίζουν ακόμη χαμηλότερη χρηματοδότηση στο άμεσο μέλλον. Επιχειρήθηκε τέλος μια ενδεικτική προσαρμογή του πραγματικού κόστους προσωπικού των συγκεκριμένων πλοίων πλησιέστερα στα ελληνικά δεδομένα, για να κατανοηθεί η σχέση του συνολικού κόστους λειτουργίας και υποστήριξης (O&S) των καταδρομικών κλάσης TICONDEROGA με την προαναφερόμενη ετήσια δαπάνη των €150 εκατ. Από όλα αυτά, μόνον η ενδεικτική προσαρμογή αμφισβητήθηκε, με υποθέσεις επί υποθέσεων για να συντηρηθεί η αυταπάτη πως το ετήσιο κόστος O&S των πλοίων στο ΠΝ θα είναι διπλάσιο εκείνου των φρεγατών του. Ας παρατεθούν δύο πραγματικά δεδομένα:

  • Η Μελέτη Καθορισμού Προγράμματος Αναβάθμισης Επιχειρησιακών Δυνατοτήτων Κύριων Μονάδων Κρούσης Επιφανείας (1 Ιουλίου 2004) ζητά σχετικά με τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ 200ΗΝ να προϋπολογισθεί ο χρόνος λειτουργίας συστημάτων και συσκευών που αντιστοιχεί σε 150 ημέρες ανά έτος.
  • Η Έγκριση Σκοπιμότητας-Αναγκαιότητας για τη ναυπήγηση 6 φρεγατών (26 Αυγούστου 2008) προβλέπει (παρ. 3β) επιχειρησιακή αξιοποίηση 2.500 ωρών ετησίως.

Ωστόσο η τόσο προφανής στους «ειδικούς» του Διαδικτύου «ελκυστικότητα» των TICONDEROGA αποτυγχάνει να προσελκύσει το ενδιαφέρον των αρμόδιων αξιωματικών με τις δεκαετίες εμπειρίας, καθώς και των θεσμικών οργάνων του ΠΝ με την ιστορικά αποδεδειγμένη προθυμία να αναζητούν κατάλληλα μεταχειρισμένα πλοία. Όπως ακριβώς «διέφυγε» της προσοχής των αντίστοιχων αξιωματικών και οργάνων της Πολεμικής Αεροπορίας η «ευκαιρία» των Mirage 2000-9. Ίσως εκείνοι να γνωρίζουν πως τα μαχητικά των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων προσφέρονται με σημαντικό αντίτιμο και διαφέρουν σε κρίσιμα σημεία από τα αντίστοιχα αεροσκάφη της ΠΑ, ενδεικτικά στο σύστημα αυτοπροστασίας. Ίσως να γνωρίζουν επίσης πως και μόνον η προσαρμογή του πιλοτηρίου για τους Έλληνες χειριστές, θα απαιτούσε σημαντικές δαπάνες ανά αεροσκάφος, ενώ το συνολικό κόστος θα ήταν συγκρίσιμο με την αναβάθμιση των διαθέσιμων Mirage 2000EGM/BGM της ΠΑ.

Στις δύο προαναφερόμενες περιπτώσεις απουσιάζει οποιοδήποτε ίχνος επίσημου ή ανεπίσημου ενδιαφέροντος του ΠΝ και της ΠΑ. Οι δύο υποθέσεις ανακινήθηκαν και εξακολουθούν να συντηρούνται αποκλειστικά και μόνον από ιδιώτες. Αντίθετα το ενδιαφέρον για τα άρματα μάχης Μ1Α1 Abrams ανακινήθηκε και προωθήθηκε επίσημα από την ηγεσία του Ελληνικού Στρατού, μετά από μελέτη των πραγματικών δεδομένων και εξέταση των εναλλακτικών επιλογών, πολύ προτού αποκαλυφθεί δημόσια. Για τον λόγο αυτόν, μόνον η τελευταία προοπτική διατηρεί πιθανότητες ευόδωσης. Τα υπόλοιπα είναι ευσεβείς πόθοι...