Ερωτηματικά για δημοσίευμα περί αναβάθμισης τριών AH-1W σε ΑΗ-1Ζ για την Τουρκία

23 Αυγούστου 2012

Το ΑΗ-1Ζ είναι ριζικά διαφορετικό ελικόπτερο από το ΑΗ-1W, οπότε όλα τα πλεονεκτήματα τυποποίησης με τα Super Cobra του Τουρκικού Στρατού ακυρώνονται. (US Navy)

Ερωτηματικά δημιουργεί δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας «Σταρ» στις 22 Αυγούστου, κατά το οποίο η παράδοση τριών επιθετικών ελικοπτέρων AH-1W Super Cobra από το Σώμα Πεζοναυτών των ΗΠΑ (USMC) καθυστερεί επειδή αναβαθμίζονται σε ΑΗ-1Ζ Viper. Η παράδοση των τριών ελικοπτέρων επρόκειτο να πραγματοποιηθεί στις αρχές του 2012, αλλά κατά το δημοσίευμα τοποθετείται πλέον το 2013. Το πρόβλημα είναι πως τα ελικόπτερα αυτά προορίζονταν να καλύψουν την κατεπείγουσα απαίτηση υποστήριξης των επιχειρήσεων κατά των Κούρδων ανταρτών, ενισχύοντας τα 7 διαθέσιμα AH-1W του Τουρκικού Στρατού. Η καθυστέρηση για την υποτιθέμενη αναβάθμιση αντιβαίνει στην αιτιολόγηση της προμήθειας. Επιπλέον, ακριβώς η εμπειρία του Τουρκικού Στρατού στην τεχνική και εφοδιαστική υποστήριξη του AH-1W, αλλά και η διαθεσιμότητα εκπαιδευμένων και έμπειρων χειριστών, θα επιτάχυνε την πλήρη επιχειρησιακή αξιοποίηση των ελικοπτέρων. Το ΑΗ-1Ζ είναι ριζικά διαφορετικό ελικόπτερο, με αποτέλεσμα να μην ισχύει κανένα από τα προαναφερόμενα πλεονεκτήματα. Η δημιουργία δομών τεχνικής υποστήριξης και εκπαίδευσης για μόλις τρία ελικόπτερα, φαίνεται εντελώς παράλογη. Εξίσου παράλογη φαίνεται η τεράστια δυνητική επένδυση στην αναβάθμιση των υπόλοιπων τουρκικών AH-1W, όταν ο Τουρκικός Στρατός αναμένεται σύντομα να αρχίσει να παραλαμβάνει 60 επιθετικά ελικόπτερα Τ-129 εγχώριας συμπαραγωγής.

Υπενθυμίζεται πως η Υπηρεσία Συνεργασίας Ασφαλείας του υπουργείου Άμυνας (DSCA) των ΗΠΑ ειδοποίησε στις 28 Οκτωβρίου 2011 το Κογκρέσο για πιθανή Στρατιωτική Πώληση Εξωτερικού (FMS) στην Τουρκία τριών AH-1W και συναφών υλικών και υπηρεσιών, με εκτιμώμενο κόστος $111 εκατ. Η ειδοποίηση περιλάμβανε 7 αξονοστρόβιλους κινητήρες Τ700-GE-401, 6 εγκατεστημένους και έναν εφεδρικό, επιθεωρήσεις και μετατροπές, ανταλλακτικά συντήρησης και επισκευής, εκπαίδευση προσωπικού και εκπαιδευτικό εξοπλισμό, τεχνική βιβλιογραφία, υπηρεσίες προσωπικού μηχανικής, τεχνικής και εφοδιαστικής υποστήριξης της κυβέρνησης των ΗΠΑ και αναδόχων, καθώς και λοιπά συναφή στοιχεία εφοδιαστικής υποστήριξης. Η πώληση θα απαιτούσε την παρουσία περί των 5 αντιπροσώπων αναδόχου στην Τουρκία, για εκπαίδευση διάρκειας μέχρι 90 ημερών επί των διαφορών μεταξύ τουρκικών AH-1W και εκείνων του USMC. Για να αμβλυνθούν οι επιπτώσεις στην επιχειρησιακή ετοιμότητα του USMC, τα έσοδα της πώλησης των τριών ελικοπτέρων στην Τουρκία θα μεταφέρονταν στο πρόγραμμα αναβάθμισης των UH-1N και ΑΗ-1W σε UH-1Y και ΑΗ-1Ζ αντίστοιχα.

Είναι σαφές πως η προαναφερόμενη ειδοποίηση δεν καλύπτει την αναβάθμιση των τριών AH-1W σε ΑΗ-1Ζ, ενώ δεν έχει υπάρξει νέα. Το δημοσίευμα της «Σταρ» αναφέρει πως μετά από διαπραγματεύσεις, οι ΗΠΑ ανέλαβαν το πρόσθετο κόστος ύψους $20 εκατ. της αναβάθμισης των τριών ελικοπτέρων. Θα ήταν όμως εντελώς αντιφατικό να πωλεί η κυβέρνηση των ΗΠΑ τα μεταχειρισμένα ελικόπτερα, αλλά να παραχωρεί δωρεάν την αναβάθμιση με προηγμένα συστήματα. Επιπλέον, το κόστος αναβάθμισης ΚΑΘΕ ελικοπτέρου AH-1W σε ΑΗ-1Ζ είναι $27 εκατ, έναντι $31 εκατ. για την προμήθεια ενός εξαρχής κατασκευασμένου Viper.