«ΕΑ&Τ» Σεπτεμβρίου: Yak-130 Vs M-346 – «Ο Πόλεμος των Κλώνων»!

4 Σεπτεμβρίου 2012

Για να χρησιμοποιεί ανεπίστρωτους διαδρόμους απογείωσης και προσγείωσης, το Yak-130 διαθέτει δύο πρόσθετες εισαγωγές αέρα στις οροφές των αεραγωγών κινητήρων, οι οποίες ανοίγουν σφραγίζοντας ταυτόχρονα τις κύριες εισαγωγές.

Στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2012 του περιοδικού «Ελληνική Άμυνα & Τεχνολογία» που κυκλοφορεί την Πέμπτη 6 του μηνός, παρουσιάζονται τα προγράμματα εξέλιξης και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των αεροσκαφών προωθημένης και επιχειρησιακής εκπαίδευσης Yak-130 και M-346 Master. Τα δύο αεροσκάφη αντιπροσωπεύουν μια μοναδική περίπτωση στα χρονικά της σύγχρονης αεροπορικής βιομηχανίας. Από την αρχική σύλληψη του UTS-Yak στο γραφείο σχεδίασης Yakovlev κατά την αγωνιώδη περίοδο διάλυσης της Σοβιετικής Ένωσης, το πρόγραμμα μετατράπηκε αργότερα σε αντικείμενο της πρώτης και μοναδικής προς το παρόν απόπειρας συνεργασίας των αεροδιαστημικών βιομηχανιών της Ρωσίας και της Δύσης, για την ανάπτυξη ενός κοινού στρατιωτικού αεροσκάφους. Η απόπειρα θα αποδεικνυόταν θνησιγενής, αλλά το μοναδικό εκείνο πείραμα ανέδειξε τόσο τις δυνατότητες σύγκλισης όσο και τις ασυμβίβαστες διαφορές, σε επίπεδο επιχειρησιακών και τεχνικών απαιτήσεων, τεχνολογιών και επιδόσεων.

Τα δύο αεριωθούμενα εκπαιδευτικά βρίσκονται στην έναρξη της εμπορικής σταδιοδρομίας τους, με το Yak-130 να πραγματοποιεί την πρώτη του εμφάνιση στην αεροπορική επίδειξη του Farnborough τον Ιούλιο του 2012, έχοντας εξασφαλίσει παραγγελίες για 83 αεροσκάφη, από τα οποία έχουν ήδη παραδοθεί 28, περιλαμβανόμενων 16 στον πρώτο εξαγωγικό αγοραστή. Αντίθετα, από τις 48 παραγγελίες για το Μ-346 οι 42 αντιπροσωπεύουν εξαγωγές.

Η εξέλιξη και η τεχνολογία των «δίδυμων» Yak-130 του ομίλου Irkut και M-346 της Alenia Aermacchi, στο τεύχος Σεπτεμβρίου της «ΕΑ&Τ» που κυκλοφορεί την Πέμπτη 6 του μηνός.