Τουρκική πρόθεση εγχώριας ανάπτυξης Τεθωρακισμένου Οχήματος Αμφίβιας Εφόδου

29 Ιανουαρίου 2014

Το ZBD2000, εδώ στην έκδοση προσωπικού ZBD-05, είναι το μοναδικό σύγχρονο AAAV σε παραγωγή και υπηρεσία διεθνώς.

Η συνέχιση της προετοιμασίας εγγράφου εργασίας για την πρόσκληση υποβολής προσφορών (RfP) με αντικείμενο την εγχώρια ανάπτυξη Τεθωρακισμένου Οχήματος Αμφίβιας Εφόδου (Armored Amphibious Assault Vehicle: AAAV) ανακοινώθηκε στον ιστότοπο του Υφυπουργείου Αμυντικής Βιομηχανίας (SSM) της Τουρκίας στις 6 Ιανουαρίου 2014, στον απόηχο της επιλογής των τουρκικών ναυπηγείων SEDEF σε συνεργασία με την ισπανική Navantia στις 27 Δεκεμβρίου 2013, για την κατασκευή ενός Αμφίβιου Ελικοπτεροφόρου Δεξαμενής (LHD) με βάση το JUAN CARLOS I (L61). Σκοπός του προγράμματος AAAV είναι η εκτέλεση αμφίβιων επιχειρήσεων και συγκεκριμένα η ασφαλής μεταφορά στρατευμάτων από το LHD στην ακτή, υπό δυσμενείς συνθήκες. Το έργο περιλαμβάνει συνολικά 27 οχήματα και συγκεκριμένα 22 Προσωπικού, τρία Διοίκησης και δύο Περισυλλογής. Το υπόδειγμα υλοποίησης του έργου είναι η εγχώρια ανάπτυξη.

Προφανώς η εγχώρια ανάπτυξη ενός AAAV από μηδενική βάση για την προμήθεια μόλις 27 οχημάτων είναι εντελώς αντιοικονομική. Το SSM κατά πάσα πιθανότητα αποσκοπεί στην προσαρμογή μιας υπάρχουσας ξένης σχεδίασης στις απαιτήσεις των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων (TSK), κατά τα πρότυπα του επιθετικού ελικοπτέρου Τ129 (AgustaWestland A129 Mangusta), του άρματος Altay (Rotem K-2 Black Panther) και του Αμφίβιου Τεθωρακισμένου Γεωπροωθητή Μηχανικού Μάχης AZMIM (BAE Systems M9 ACE).

Το μοναδικό σύγχρονο AAAV σε παραγωγή και υπηρεσία διεθνώς είναι το ZBD2000 του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (PLA) της Κίνας. Με δεδομένες τις σχέσεις των δύο κρατών σε επίπεδο αμυντικής βιομηχανίας, η μετατροπή του οχήματος με πύργο οπλισμού και λοιπό εξοπλισμό τουρκικής σχεδίασης και κατασκευής δεν θα αποτελέσει σοβαρή πρόκληση. Το ακόλουθο απόσπασμα προέρχεται από την πλήρη περιγραφή του οχήματος, που δημοσιεύθηκε στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2013 του περιοδικού «Ελληνική Άμυνα & Τεχνολογία» (βλ. τ. 44, σελ. 62-73: Κινεζικά Τεθωρακισμένα Οχήματα – Διορθώνοντας Ρωσικά & Αμερικανικά Λάθη).

Η οικογένεια τεθωρακισμένων οχημάτων αμφίβιας εφόδου ZBD2000 αποκαλύφθηκε στα τέλη του 2005 και βρίσκεται σε υπηρεσία με το Σώμα Πεζοναυτών του PLA. Τον Αύγουστο του 2010 η παραγωγή υπερέβαινε ήδη τα 450 οχήματα, σύμφωνα με το Jane’s. Τα αναγνωρισμένα μέλη της οικογένειας είναι το IFV τύπου ZBD-05, το όχημα πυρός υποστήριξης ZTD-05 και το όχημα σταθμού διοίκησης με πιθανή ταξινόμηση ZLT-05. Πιθανολογείται επίσης η ύπαρξη έκδοσης ARV.

Το κύριο χαρακτηριστικό του ZBD2000 είναι η ικανότητα σχηματισμού γάστρας ολίσθησης (planing hull) με την υδραυλική ανάπτυξη κατάλληλων επιφανειών στο πρόσθιο και οπίσθιο άκρο του οχήματος, για πλεύση με υψηλή ταχύτητα κινούμενο από δύο ισχυρούς υδρωθητές. Σε συνδυασμό με τον πυθμένα του οχήματος, οι δύο επιφάνειες εξασφαλίζουν την υδροδυναμική ανύψωση του πρόσθιου τμήματος επάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, περιορίζοντας την οπισθέλκουσα και επιτρέποντας την πλεύση με υψηλή ταχύτητα. Οι διαθέσιμες πληροφορίες αναφέρονται σε μέγιστη ταχύτητα πλεύσης 40km/h, όχι πολύ χαμηλότερη των 25 κόμβων (46,3km/h) του ακυρωθέντος Εκστρατευτικού Οχήματος Μάχης (EFV), πρώην Προηγμένου Οχήματος Αμφίβιας Εφόδου (AAAV) της General Dynamics Land Systems (GDLS) για το Σώμα Πεζοναυτών των ΗΠΑ (USMC). Ακόμη και αν η προαναφερόμενη πληροφορία είναι υπεραισιόδοξη, το διαθέσιμο φωτογραφικό υλικό αποδεικνύει πως το ZBD2000 πράγματι προορίζεται για υδρολίσθηση, οπότε πλέει πολύ ταχύτερα από οποιοδήποτε όχημα αμφίβιας εφόδου σε υπηρεσία, ανάπτυξη ή σχεδίαση! Πρόκειται επομένως για το πρώτο όχημα που μπορεί να υλοποιήσει την αντίληψη του USMC, περί εξαπόλυσης αμφίβιων επιχειρήσεων από πλοία που παραμένουν πέραν του ορίζοντα της ακτής απόβασης!

Το σύστημα κύλισης του ZBD2000 περιλαμβάνει 6 εδαφικούς τροχούς σε ακανόνιστες αποστάσεις μεταξύ τους στην κάθε πλευρά, με τρεις τροχίσκους επαναφοράς της ερπύστριας, κινητήριο οδοντωτό τροχό εμπρός και αδρανή πίσω. Η ανάρτηση είναι τύπου ράβδων στρέψης, ενώ οι ελάχιστες διαθέσιμες πληροφορίες αναφέρουν ταχύτητα κίνησης στο έδαφος 65km/h και αυτονομία καυσίμου 500km. Πάντως η τεράστια προέκταση του ρύγχους είναι βέβαιο πως προκαλεί προβλήματα στην έξοδο από τάφρους ή ποταμούς. Μια ανεπίσημη περιγραφή από κινεζική πηγή αναφέρει πως το όχημα κατασκευάζεται από συγκολλημένο χάλυβα, αλλά αναλυτές της Δύσης εκτιμούν πως χρησιμοποιείται αλουμίνιο. Το σκάφος είναι ανθεκτικό σε βολίδες Διάτρησης Θωράκισης (AP) των 12,7mm από τα 100m μετωπικά και των 7,62mm AP περιμετρικά.

Η εσωτερική διάταξη του ZBD-05 είναι πανομοιότυπη εκείνης του ZBD-04, με το συγκρότημα ισχύος εμπρός δεξιά και τον οδηγό αριστερά, πίσω από τον οποίο βρίσκεται ένας αποβιβαζόμενος πεζοναύτης. Στο κέντρο βρίσκεται ο πύργος με τον αρχηγό και τον πυροβολητή, ενώ ακολουθεί διαμέρισμα με 8 πεζοναύτες που αποβιβάζονται από την οπίσθια θύρα. Ο πύργος διαθέτει αυτόματο πυροβόλο των 30x165 πλήρως σταθεροποιημένο, που φαίνεται όμοιο με το ουκρανικό ΚΒΑ-2 (ΖΤΜ-1) όπως είναι τοποθετημένο στον επίσης ουκρανικό πύργο Shkval. Το ΖΤΜ-1 είναι συγκρίσιμο σε σχεδίαση και επιδόσεις με το 2Α72 του ΒΜΡ-3. Ο πύργος του ZBD-05 διαθέτει επίσης ομοαξονικό πολυβόλο Τύπου 80 των 7,62x54R, δύο κατευθυνόμενα αντιαρματικά βλήματα HJ-73D (Red Arrow 73) σε ράγες δεξιά και αριστερά, καθώς και 8 μονάδες εξαπόλυσης καπνογόνων. Το σκοπευτικό του πυροβολητή περιλαμβάνει μονάδα θερμικής απεικόνισης, τηλέμετρο λέιζερ και το σύστημα καθοδήγησης βλημάτων. Ο εξοπλισμός του οχήματος περιλαμβάνει σύστημα δορυφορικής ναυτιλίας, για την εκτέλεση αμφίβιων αποστολών πέραν του ορίζοντα. Το βάρος μάχης του ZBD-05 είναι 26t. Οι διαστάσεις του είναι 7,62m μήκος, 3,04m πλάτος και 2,13m ύψος.