«ΕΑ&Τ» Φεβρουαρίου: Προς RfI για τον εκσυγχρονισμό των F-16 της ΠΑ

29 Ιανουαρίου 2014

Σε περίπτωση ακύρωσης του προγράμματος CAPES της USAF, η BAE Systems North America με τον υπολογιστή αποστολής CFCC και η Raytheon με το ραντάρ RACR θα αποκτήσουν προβάδισμα στις αναβαθμίσεις τεχνολογίας αιχμής του F-16. (Raytheon)

Στο τεύχος Φεβρουαρίου του περιοδικού «Ελληνική Άμυνα & Τεχνολογία» που θα κυκλοφορήσει την Τετάρτη 5 του μηνός, παρουσιάζονται οι πλέον πρόσφατες διεθνείς εξελίξεις σχετικά με τον εκσυγχρονισμό αεροσκαφών F-16 και οι επιπτώσεις τους στην επικείμενη έκδοση Αιτήματος Πληροφοριών (RfI) της ελληνικής ΠΑ προς τις Lockheed Martin, BAE Systems και Boeing. Στο άρθρο επισημαίνεται η ισχυρή πιθανότητα να ακυρωθεί το πρόγραμμα Συνόλου Προγραμματισμένης Επέκτασης Αεροπορικών ηλεκτρονικών Μάχης (Combat Avionics Programmed Extension Suite: CAPES) της Lockheed Martin για 300 F-16 Block 40/42 και 50/52 της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (USAF). Η εκτίμηση επιβεβαιώνεται καθώς αμερικανικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν στις 28 Ιανουαρίου πως η εισήγηση προϋπολογισμού του Προέδρου των ΗΠΑ προς το Κογκρέσο για το Δημοσιονομικό Έτος 2015 δεν περιλαμβάνει χρηματοδότηση του CAPES. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει το Κλιμακούμενο Ραντάρ Ευέλικτης Δέσμης (Scalable Agile Beam Radar: SABR) της Northrop Grumman με Ενεργή Διάταξη Ηλεκτρονικής Σάρωσης (AESA), νέα έγχρωμη οθόνη υψηλής ανάλυσης –καθώς οι υπάρχουσες ακόμη και των F-16 Block 50+/52+ Advanced δεν διαθέτουν καν την απαιτούμενη ανάλυση για πλήρη αξιοποίηση της διαμόρφωσης Ραντάρ Συνθετικού Διαφράγματος (SAR) του APG-68(V)9 μηχανικής κεραίας– και προηγμένο σύνολο ηλεκτρονικού πολέμου.

Τυχόν ακύρωση του CAPES θα παραδώσει το προβάδισμα στις αναβαθμίσεις τεχνολογίας αιχμής του F-16 στην BAE Systems North America, η οποία στις 23 Δεκεμβρίου 2013 ανακοίνωσε την οριστικοποίηση της συμφωνίας αναβάθμισης 134 F-16 Block 52 της Νοτιοκορεατικής Πολεμικής Αεροπορίας (ROKAF). Η αναβάθμιση στηρίζεται στον Εμπορικό Υπολογιστή Ελέγχου Βολής (CFCC) της εταιρείας, σε συνδυασμό με το Ραντάρ Μάχης Αέρος της Raytheon (Raytheon Air Combat Radar: RACR). Η ικανότητα διασύνδεσης Ethernet του CFCC είναι απολύτως απαραίτητη για την ολοκλήρωση ενός ραντάρ AESA, καθώς δεν επαρκεί η διασύνδεση MIL-STD 1553 του Τμηματικού Υπολογιστή Αποστολής (Modular Mission Computer: MMC) της Raytheon στα F-16 Block 50+/52+ Advanced και στο Πρόγραμμα Εφαρμογής Κοινής Διαμόρφωσης (CCIP). Είναι χαρακτηριστικό πως τα F-16E/F (Block 60) των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων με ραντάρ AESA τύπου APG-80 διαθέτουν Προηγμένο Υπολογιστή Αποστολής (Advanced Mission Computer: AMC) με διασύνδεση οπτικών ινών εμπορικής προέλευσης «από το ράφι» (Commercial Off-The-Shelf: COTS), παραγωγής του κλάδου Ναυτικών Ηλεκτρονικών και Συστημάτων Επιτήρησης (NE&SS) της Lockheed Martin.

Πρόσθετο πλεονέκτημα της BAE Systems North America –και της Raytheon για το RACR– είναι πως η Νότια Κορέα θα επιβαρυνθεί με το κόστος Μη Επαναλαμβανόμενης Μηχανικής (Non Recurring Engineering: NRE) του προγράμματος, επιτρέποντας την οικονομικότερη προσφορά του σε μελλοντικούς ενδιαφερόμενους.

Λεπτομέρειες στο τεύχος Φεβρουαρίου της «ΕΑ&Τ» που κυκλοφορεί την Τετάρτη 5 του μηνός.