«ΕΑ&Τ» Φεβρουαρίου: Πόσο Stealth είναι το Τ-50 PAK-FA;

30 Ιανουαρίου 2014

Η φωτογραφία αυτή από νυχτερινή δοκιμή του Τ-50 αποδεικνύει πως δεν διαθέτει αεραγωγούς σχήματος S, οπότε οι συμπιεστές των κινητήρων πρέπει να καλύπτονται από ακτινωτούς φράκτες ραντάρ.

Στο τεύχος Φεβρουαρίου του περιοδικού «Ελληνική Άμυνα & Τεχνολογία» που θα κυκλοφορήσει την Τετάρτη 5 του μηνός, αναλύεται η ανακοίνωση της ρωσικής εταιρείας Rostec στις 14 Ιανουαρίου, σύμφωνα με την οποία «χάρη σε μια νέα σχεδιαστική λύση το μαχητικό PAK FA έχει προχωρήσει εμπρός από το αμερικανικό F-22 στις stealth ικανότητές του.»

Σχετικά με τα χαρακτηριστικά Stealth, η ανακοίνωση της 14ης Ιανουαρίου αναφέρει:

«Η εταιρεία αεροσκαφών Sukhoi κατόρθωσε να μειώσει σημαντικά την αποτελεσματική επιφάνεια σκέδασης του PAK FA, η οποία είναι το βασικό στοιχείο για την ορατότητα στα ραντάρ αεροσκαφών. Η μέση τιμή του δείκτη αυτού για το μαχητικό Τ-50 είναι μεταξύ 0,1 και 1 τετραγωνικό μέτρο.

Για να πετύχουν αυτό το επίπεδο stealth, οι σχεδιαστές μετακίνησαν όλα τα όπλα στο εσωτερικό του αεροπλάνου και άλλαξαν επίσης το σχήμα του διαύλου της εισαγωγής αέρος, επενδύοντας επίσης τα τοιχώματά του με ένα υλικό που απορροφά τα κύματα ραντάρ.

Χάρη στις νέες αυτές σχεδιαστικές λύσεις, το Τ-50 είναι τώρα εμπρός όχι μόνο από όλα τα υπόλοιπα μαχητικά του Ρωσικού Στρατού, αλλά επίσης και από ξένους τύπους. Για παράδειγμα, η ορατότητα του αμερικανικού μαχητικού πέμπτης γενιάς F-22 είναι 0,3-0,4 τετραγωνικά μέτρα, σύμφωνα με τον αρχισχεδιαστή του PAK FA Αλεξάντερ Νταβιντένκο.»

Πέραν των υπόλοιπων προβλημάτων της ανακοίνωσης όμως, είναι χαρακτηριστικό πως η σχεδίαση των εισαγωγών του Τ-50 δεν αποκρύπτει ολόκληρο το μέτωπο του συμπιεστή των κινητήρων, όπως στα F-22A, F-35 και Typhoon. Έτσι οι αεραγωγοί του ρωσικού αεροσκάφους διαθέτουν ακτινωτό φράκτη ραντάρ, μια τεχνολογία που θεωρείται ακατάλληλη για τα μαχητικά Stealth της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (USAF) και εφαρμόζεται στο συμβατικό F/A-18E/F Super Hornet του Ναυτικού. Επιπλέον, το ουραίο τμήμα της ατράκτου του Τ-50 είναι εντελώς συμβατικό.

Μια λεπτομερής ανάλυση των χαρακτηριστικών Stealth –και όχι μόνο– του Τ-50 PAK-FA, στο τεύχος Φεβρουαρίου της «ΕΑ&Τ» που κυκλοφορεί την Τετάρτη 5 του μηνός.