“Air Power & Technology” Ιουνίου: Gripen E – Σκοπεύοντας σε υψηλές ικανότητες με χαμηλό κόστος

23 Μαΐου 2014

Το Gripen Demo (39-7) στην πρώτη πτήση του με το σύστημα IRST SkyWard-G της Selex-ES. (Saab)

Στο τεύχος Ιουνίου του περιοδικού “Air Power & Technology” που κυκλοφορεί, αναλύονται τα τεχνικά χαρακτηριστικά του Gripen E και οι προοπτικές του προγράμματος, μετά την καταψήφιση του νόμου ίδρυσης ταμείου χρηματοδότησης της προμήθειας 22 μαχητικών από το 53,4% των Ελβετών ψηφοφόρων. Η εξέλιξη αυτή δεν πλήττει θανάσιμα το πρόγραμμα, καθώς η ανάπτυξη και προμήθεια του τύπου εγκρίθηκε από το κοινοβούλιο της Σουηδίας υπό τον όρο της εξεύρεσης ενός στρατηγικού εταίρου και συγχρηματοδότη, ο οποίος θα μπορούσε να είναι ούτως ή άλλως η Βραζιλία, καθώς διεξάγονται διαπραγματεύσεις για 36 μαχητικά. Στο μεταξύ, από τις 4 Απριλίου 2014 το διθέσιο αεροσκάφος επίδειξης Gripen Demo (39-7) πετά με το σύστημα Υπέρυθρης Έρευνας και Ιχνηλάτησης (IRST) SkyWard-G της Selex-ES, επιπλέον του ραντάρ ES-05 Raven της ίδιας εταιρείας, με κυλιόμενη κεραία Ενεργής Διάταξης Ηλεκτρονικής Σάρωσης (AESA). Στις 29 Απριλίου η Saab ανακοίνωσε πως η παραγωγή του Gripen E βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, αναφερόμενη στο αεροσκάφος δοκιμών 39-8 με την πλήρη διαμόρφωση της προηγμένης έκδοσης. Το πρόγραμμα φαίνεται να βρίσκεται έτσι σε ασφαλές έδαφος, αλλά ενδεχόμενη θετική ψήφος των Ελβετών θα το απογειώσει στην κυριολεξία.

Το Gripen JAS-39E είναι ουσιαστικά νέο αεροσκάφος, με ελάχιστα δομικά στοιχεία ή συστήματα κοινά με τα σημερινά JAS-39C/D, αλλά η όμοια αεροδυναμική σχεδίαση και η χρήση μιας εξελιγμένης έκδοσης (MS21) του υφιστάμενου λογισμικού (MS20) επιτρέπουν την πλήρη αξιοποίηση της εμπειρίας ολοκλήρωσης όπλων του προκατόχου του.

Λεπτομερής παρουσίαση του Gripen E στο τεύχος Ιουνίου του “AP&T” που κυκλοφορεί.