Η δεύτερη καθέλκυση του υποβρυχίου ΠΙΠΙΝΟΣ...

6 Οκτωβρίου 2014

Η καθέλκυση του υποβρυχίου ΠΙΠΙΝΟΣ, στις 15 Φεβρουαρίου 2007. (ΕΝΑΕ)

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, πραγματοποιείται σήμερα «η τελετή καθέλκυσης και ονοματοδοσίας του υποβρυχίου ΠΙΠΙΝΟΣ, στις εγκαταστάσεις των ΕΝΑΕ, στο Σκαραμαγκά.»

Μόνο που σύμφωνα με την προαιώνια ναυτική παράδοση, τα πλοία αποκτούν όνομα με την πρώτη τους είσοδο στο νερό. Λίγοι θυμούνται πως αυτή είναι η δεύτερη καθέλκυση για το ΠΙΠΙΝΟΣ. Η πραγματική πρώτη του καθέλκυση πραγματοποιήθηκε στις 15 Φεβρουαρίου 2007 και ήταν εντελώς ανεπίσημη. Παρευρίσκονταν μόνον αξιωματικοί του ΠΝ και στελέχη των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ, με αποτέλεσμα η ιστορική καθέλκυση του πρώτου υποβρυχίου ελληνικής ναυπήγησης να περάσει απαρατήρητη από όλους –και όλα τα μέσα ενημέρωσης– με εξαίρεση το περιοδικό «Ελληνική Άμυνα». Τότε οι πάντες ήταν θύματα της κυβερνητικής παραπληροφόρησης και της ροπής των μέσων ενημέρωσης προς την υπερβολή και τον κίβδηλο εντυπωσιασμό, με αποτέλεσμα το ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ (S120), πρώτο σκάφος Τύπου 214 του ΠΝ, να αποκαλείται ομοθυμαδόν «το υποβρύχιο που γέρνει». Επικρατούσαν απόψεις περί «άχρηστου υποβρυχίου» και «πλωτού φέρετρου», όπως και η φήμη πως έπρεπε να κοπεί το ανθεκτικό σκάφος για να διορθωθούν τα προβλήματα. Η τότε κυβέρνηση και η ηγεσία του ΠΝ προσανατολίζονταν στην εκποίηση του υποβρυχίου, ένας Αρχηγός ΓΕΝ μάλιστα υποστήριζε το 2009 πως ήταν… «δυσφημισμένο»!

Η «Ελληνική Άμυνα» επισκέφθηκε μερικές ημέρες αργότερα –στις 26 Φεβρουαρίου 2007– τα ΕΝΑΕ με σκοπό να ενημερωθεί για την εξέλιξη του προγράμματος και για την αντίθετη άποψη από εκείνη της τότε κυβέρνησης, όπως οφείλει οποιοσδήποτε δημοσιογράφος. Δίναμε ήδη τότε μια εντελώς μοναχική μάχη για να εξηγήσουμε πως τα προβλήματα του υποβρυχίου δεν ήταν αδιανόητα για πρώτο σκάφος ενός νέου τύπου και πως ήταν απολύτως αντιμετωπίσιμα με καθιερωμένες βιομηχανικές και οικονομικές πρακτικές. Έπρεπε να αντικατασταθεί η τότε πολιτική και στρατιωτική ηγεσία για να αποδειχθούν ορθές οι θέσεις μας και να τεθεί πανηγυρικά σε υπηρεσία το ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ στις 21 Δεκεμβρίου 2010, το οποίο έκτοτε δικαιώνει πλήρως τις προσδοκίες σε ασκήσεις.

Σήμερα, επτάμισι χρόνια μετά την καθέλκυση του ΠΙΠΙΝΟΣ, η τελετή επαναλαμβάνεται για να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες της πολιτικής δημοσιότητας. Οι πάντες σπεύδουν να φωτογραφηθούν με το υποβρύχιο και να βεβαιώσουν πως πρόκειται για πολύτιμη προσθήκη στον στόλο. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, το σκηνικό θα επαναληφθεί στις δεύτερες καθελκύσεις των ΜΑΤΡΩΖΟΣ και ΚΑΤΣΩΝΗΣ, καθώς και στην τρίτη του ΩΚΕΑΝΟΣ (S118). Τέτοιοι καιροί, τέτοια ήθη…

Η δικαίωση της απόφασης να αναληφθεί η ολοκλήρωση της κατασκευής των υποβρυχίων από το ΠΝ θα εξαρτηθεί βεβαίως από το αποτέλεσμα των δοκιμών εν πλω, το οποίο κατά πάσα πιθανότητα θα είναι θετικό στην περίπτωση των ΠΙΠΙΝΟΣ και ΜΑΤΡΩΖΟΣ. Οι πραγματικές προκλήσεις όμως είναι τα ΚΑΤΣΩΝΗΣ και ΩΚΕΑΝΟΣ, το πρώτο επειδή η ολοκλήρωση της ναυπήγησης απαιτεί εργασίες μεγαλύτερης έκτασης και το δεύτερο επειδή είναι το πρώτο υποβρύχιο Τύπου 209 που αναβαθμίζεται με συγκρότημα Πρόωσης Ανεξάρτητης του Αέρα (ΑΙΡ). Σε αμφότερες τις περιπτώσεις, είναι εκ των ων ουκ άνευ η αρμονική συνεργασία με τους κατόχους της τεχνολογίας, με τους οποίους το ελληνικό Δημόσιο βρίσκεται σε δικαστική διένεξη με αμοιβαίες διεκδικήσεις αποζημιώσεων.