Η Ν. Κορέα ακύρωσε τη σύμβαση εκσυγχρονισμού των KF-16 με την BAE Systems

6 Νοεμβρίου 2014

Ο τερματισμός του νοτιοκορεατικού προγράμματος της BAE Systems ακυρώνει τις προοπτικές διεξαγωγής διαγωνισμών για τον εκσυγχρονισμό των F-16 διεθνώς, με δυσμενείς συνέπειες στο κόστος. (BAE Systems)

Η Υπηρεσία Συνεργασίας Ασφαλείας του υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ (DSCA) ανακοίνωσε πως στις 5 Νοεμβρίου 2014 και μετά από αίτημα της νοτιοκορεατικής κυβέρνησης, η αμερικανική κυβέρνηση ενημέρωσε την ΒΑΕ Systems Technology Solutions & Service στο Ρόκβιλ του Μαίρυλαντ πως θα τερματίσει για λόγους «ευχέρειας» (convenience) μια σύμβαση για την αρχική ανάπτυξη και την παραγωγή υλικών μακρού χρόνου παράδοσης σε υποστήριξη της αναβάθμισης των KF-16 της Νότιας Κορέας. Η ανάθεση της σύμβασης εκείνης ύψους $140 εκατ. ανακοινώθηκε στις 8 Μαΐου 2014 και ήταν η πρώτη από τις δύο φάσεις του προγράμματος Στρατιωτικής Πώλησης Εξωτερικού (FMS) για την αναβάθμιση 134 αεροσκαφών. Με την ανακοίνωση της σύμβασης είχε δοθεί στην εταιρεία προκαταβολή ύψους $68,6 εκατ. Η ανακοίνωση της DSCA αναφέρει πως η κυβέρνηση των ΗΠΑ θα συνεργασθεί με την BAE Systems για τον τερματισμό της σύμβασης.

Η εξέλιξη αυτή αποτελεί καίριο πλήγμα στην απόπειρα της BAE Systems να διεισδύσει στην τεράστια αγορά εκσυγχρονισμού των χιλιάδων F-16 σε υπηρεσία, αμφισβητώντας την κυριαρχία του αρχικού κατασκευαστή (Original Equipment Manufacturer: OEM) Lockheed Martin Aeronautics. Η επικράτηση της BAE Systems στον διαγωνισμό της Νοτιοκορεάτικης Πολεμικής Αεροπορίας (ROKAF) για τον εκσυγχρονισμό 134 ΚF-16 Block 52 ανακοινώθηκε από την εταιρεία στις 6 Αυγούστου 2012. Δημοσιεύματα του νοτιοκορεατικού Τύπου ανέφεραν τότε πως η οικονομική προσφορά της BAE Systems ήταν σημαντικά χαμηλότερη εκείνης της LM Aero. Σε παράλληλο διαγωνισμό η ROKAF επέλεξε επίσης το Προηγμένο Ραντάρ Μάχης της Raytheon (RACR) τύπου AESA, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία στις 10 Απριλίου 2013. Στα μέσα του 2014 ένα KF-16C και ένα KF-16D έφθασαν στις εγκαταστάσεις της εταιρείας, στο αεροδρόμιο Αλάιανς του Φορτ Ουόρθ, για να μετατραπούν σε πρωτότυπα του εκσυγχρονισμού. Το συνολικό ύψος του προγράμματος υπολογιζόταν σε $1,7 δις.

«Είμαστε απογοητευμένοι που μάθαμε πως η Δημοκρατία της Κορέας ζήτησε να τερματισθεί τη σύμβαση της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ με την BAESystemsγια το Πρόγραμμα Αναβάθμισης KF-16», ανέφερε δήλωση της εταιρείας. «Η ΒΑΕ Systemsεπελέγη από τη Δημοκρατία της Κορέας το 2012 μετά από έναν πλήρη και ανοιχτό διαγωνισμό, όπου η λύση μας θεωρήθηκε η καλύτερη, η πλέον ευέλικτη και αποτελεσματική ως προς το κόστος για να εκπληρώσει τις ανάγκες αναβάθμισης των F-16 της Δημοκρατίας της Κορέας. Η Κυβέρνηση των ΗΠΑ ενέκρινε την επιλογή το 2013 και από τον Μάιο αυτού του έτους, εκτελούμε με επιτυχία τη φάση ένα του προγράμματος εντός χρονοδιαγράμματος.

Καταστήσαμε σαφές σε όλη τη διάρκεια των συζητήσεων μεταξύ των κυβερνήσεων πως ήμαστε αφοσιωμένοι στη σύμβαση ορισμένης και σταθερής τιμής για το συνολικό αντικείμενο εργασίας που συμφωνήθηκε μεταξύ της Κυβέρνησης των ΗΠΑ και της Δημοκρατίας της Κορέας το προηγούμενο έτος. Η Κυβέρνηση των ΗΠΑ υπέγραψε επίσης μια Επιστολή Προσφοράς και Αποδοχής [LOA] για την πρώτη φάση. Παραμένουμε βέβαιοι πως θα μπορούσαμε να διεξάγουμε την υπολειπόμενη εργασία στο πρόγραμμα με αποδοτικό και αποτελεσματικό ως προς το κόστος τρόπο. Δυστυχώς, το πρόγραμμα επλήγη από τους αυστηρούς περιορισμούς προϋπολογισμού της Κορέας και τη συντηρητική προσέγγιση της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ στο συνολικό κόστος προγράμματος.»

Αποκλειστικές πληροφορίες της «ΕΑ&Τ» αναφέρουν πως η νομοθεσία προμηθειών της Νότιας Κορέας προβλέπει την αυτόματη ακύρωση προγραμμάτων, τα οποία παρουσιάζουν άνοδο μεγαλύτερη του 20% στον προϋπολογισμό τους. Περαιτέρω, η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF) που διαχειρίζεται το πρόγραμμα FMS εκ μέρους της Νότιας Κορέας, ανέβασε τις εκτιμήσεις κόστους ανάπτυξης και παραγωγής πολύ πέραν των προβλέψεων της BAE Systems, μετά την εμπειρία της ανεξέλεγκτης κλιμάκωσης των δαπανών για το αντίστοιχο πρόγραμμα της Ταϊβάν, το οποίο στηρίζεται στο Σύνολο Προγραμματισμένης Επέκτασης Αεροπορικών ηλεκτρονικών Μάχης (Combat Avionics Programmed Extension Suite: CAPES) της USAF, με την εμπορική ονομασία F-16V και κύριο ανάδοχο την LM Aero. Η τελευταία ανακοίνωσε την 1η Οκτωβρίου 2012 πως ανέλαβε σύμβαση ύψους $1,85 δις για την έναρξη του προγράμματος αναβάθμισης 144 F-16A/B Block 20 της Ταϊβάν.

Το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Yonhap της Ν. Κορέας επικαλέσθηκε πρόσφατα εκπρόσωπο Τύπου της Υπηρεσίας Προγράμματος Προμηθειών Άμυνας (DAPA), σύμφωνα με τον οποίο η κυβέρνηση των ΗΠΑ ζητούσε $473 εκατ. επιπλέον και η BAE Systems $284 εκατ. Κατά πάσα πιθανότητα το δεύτερο ποσό περιλαμβανόταν στο πρώτο, ενώ ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες ανέφεραν πως η BAE Systems προσέφερε έκπτωση $96 εκατ. σε μια τελευταία απόπειρα να διασώσει το πρόγραμμα.

Ορισμένες πληροφορίες αναφέρουν επίσης πως η χαριστική βολή στο νοτιοκορεατικό πρόγραμμα της BAE Systems δόθηκε από την Κορεατική Αεροδιαστημική Βιομηχανία (KAI), η οποία διεκδικούσε μεγαλύτερο βιομηχανικό έργο από την LM Aero στο πλαίσιο της LOA για την προμήθεια 40 Διακλαδικών Μαχητικών Κρούσης (JSF) F-35 Lightning II, η οποία υπεγράφη στις 30 Σεπτεμβρίου 2014 με ύψος $7 δις. Με την αναμενόμενη ανάθεση της αναβάθμισης των KF-16 στη Lockheed Martin, η ΚΑΙ αναμένει διπλασιασμό της βιομηχανικής της συμμετοχής στο F-35.

Η συμμετοχή της Ν. Κορέας θα μειώσει περαιτέρω το κόστος του CAPES, επιτρέποντας στη USAF να αναβιώσει ορισμένα συστατικά του, μετά τη διαγραφή του προγράμματος από τον προϋπολογισμό του Δημοσιονομικού Έτους 2015 (FY15). Οπότε τα κίνητρα της USAF για την επιβάρυνση του κόστους προγράμματος της BAE Systems, δεν αποκλείεται να μην ήταν και τόσο αγνά…