“AP&T” Ιουλίου: Dassault RAFALE – Επιστρέφοντας από την εξαγωγική ανυπαρξία

30 Ιουνίου 2015

Απεικόνιση του Rafale B για το Κατάρ, με τους ημισφαιρικούς αισθητήρες του συστήματος DDM-NG στο κάθετο σταθερό, αντί των πρισματικών του DDM. (Dassault)

Στο τεύχος Ιουλίου του περιοδικού “Air Power & Technology” που κυκλοφορεί, παρουσιάζονται οι πλέον πρόσφατες εξελίξεις και προοπτικές στην παραγωγή και στην αναβάθμιση του μαχητικού αεροσκάφους Rafale, μετά τις πρόσφατες εξαγωγικές επιτυχίες. Μετά από μια παρατεταμένη εξαγωγική ανομβρία που διαρκούσε από την έναρξη του προγράμματος, στις 12 Φεβρουαρίου 2015 η γαλλική προεδρία ανακοίνωσε την επικείμενη υπογραφή σύμβασης προμήθειας 24 μαχητικών αεροσκαφών Rafale από την Αίγυπτο. Κατόπιν, στο πλαίσιο επίσημης επίσκεψης του Ινδού πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι στο Παρίσι στις 10 Απριλίου 2015 ανακοινώθηκε η πρόθεση της Ινδίας για απευθείας προμήθεια 36 Rafale, αντί της υλοποίησης του περιβόητου προγράμματος Μέσου Αεροσκάφους Μάχης Πολλαπλού Ρόλου (MMRCA) για το οποίο οι διαπραγματεύσεις είχαν τελματωθεί. Τέλος, στις 4 Μαΐου 2015 οι Dassault Aviation και MBDA υπέγραψαν με το Κατάρ σύμβαση προμήθειας 24 Rafale με δικαίωμα προαίρεσης για 12 ακόμη. Σε διάστημα τριών μηνών το γαλλικό πρόγραμμα εξασφάλισε εξαγωγές 84 αεροσκαφών, χωρίς τις οποίες το μέλλον διαγραφόταν δυσοίωνο…

Τον Ιούλιο του 1985 η Γαλλία αποχώρησε από το μέχρι τότε πενταεθνές πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού Μαχητικού Αεροσκάφους (EFA) –μετέπειτα Eurofighter– για λόγους όχι τόσο επιχειρησιακών απαιτήσεων, όσο στήριξης της εθνικής αεροδιαστημικής βιομηχανίας. Η απόφαση σήμαινε πως η Γαλλία αναλάμβανε μόνη ολόκληρο το κόστος σχεδίασης και ανάπτυξης ενός προηγμένου μαχητικού πολλαπλού ρόλου, αντί ενός ποσοστού της τάξης του 25% στο EFA, ενώ διακινδύνευε την έλλειψη οικονομικών κλίμακας εξαιτίας του χαμηλότερου όγκου παραγωγής. Ωστόσο ο Ψυχρός Πόλεμος μαινόταν ακόμη και το Παρίσι προσδοκούσε πως οι παραγγελίες της γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας (Armée de l’Air: AdlA) και της Ναυτικής Αεροπορίας (Aéronavale) θα συνοδεύονταν σύντομα από σημαντικές εξαγωγές σε παραδοσιακούς χρήστες των θρυλικών Mirage, καθώς και σε δυνάμεις αποκλεισμένες από τις προμήθειες στρατιωτικών μέσων και οπλικών συστημάτων των ΗΠΑ και των κρατών-μελών του ΝΑΤΟ στην Ευρώπη.

Ο Στολίσκος (Flotille) 12F της Aéronavale έθεσε σε μάχιμη υπηρεσία το μονοθέσιο ναυτικό Rafale M το 2004, για να ακολουθήσει η Μοίρα Δίωξης EC 1/7 “Provence” της Αεροπορικής Βάσης 113 του Σαιν Ντιζιέ της βορειοανατολικής Γαλλίας, στις 26 Ιουνίου 2006. Ωστόσο οι προσδοκίες για αθρόες εξαγωγές διαψεύδονταν μέχρι πρόσφατα, εξαναγκάζοντας το Παρίσι να επιβραδύνει τον ετήσιο ρυθμό παραγωγής σε 11 αεροσκάφη, για να συμμορφώνεται με τις χρηματοδοτικές δυνατότητες.

Λεπτομέρειες για τις πρόσφατες εξελίξεις του προγράμματος Rafale, στο τεύχος Ιουλίου του “AP&T” που κυκλοφορεί.