“AP&T” Ιουλίου: LCA Tejas – Η Οδύσσεια του εγχώριου μαχητικού της Ινδίας

30 Ιουνίου 2015

Το LSP-3 πραγματοποιεί πτητική επίδειξη στην Aero India 2015. Είναι ευδιάκριτα τα slats τριών τμημάτων στα χείλη προσβολής του εξωτερικού τμήματος των πτερύγων.

Στο τεύχος Ιουλίου του περιοδικού “Air Power & Technology” που κυκλοφορεί, παρουσιάζεται το πρόγραμμα εγχώριας ανάπτυξης του Ελαφρού Αεροσκάφους Μάχης (LCA) Tejas της Ινδίας, με την ευκαιρία της πρόσφατης έναρξης των παραδόσεων. Σε πανηγυρική τελετή στις 17 Ιανουαρίου 2015 στις εγκαταστάσεις της Hindustan Aeronautics Ltd (HAL) στο Μπάνγκαλορ της Ινδίας, ο υπουργός Άμυνας Μανοχάρ Παρικάρ παρέδωσε επίσημα το πρώτο Σειριακής Παραγωγής (SP-1) Ελαφρύ Αεροσκάφος Μάχης (Light Combat Aircraft: LCA) Tejas –σημαίνει «Ακτινοβόλος» στα Σανσκριτικά–στον Αρχηγό του Αεροπορικού Επιτελείου, Πτέραρχο Αρούπ Ραχά. Επρόκειτο για το σημαντικότερο ορόσημο μέχρι στιγμής στην ιστορία ενός προγράμματος που εγκαινιάσθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1980, με σκοπό την αντικατάσταση των MiG-21 της Ινδικής Πολεμικής Αεροπορίας (Bharatiya Vayu Sena: BVS) από το 1994. Ωστόσο στις 8 Μαΐου 2015 δημοσιεύθηκε έκθεση της υπηρεσίας Γενικού Οικονομικού Ελεγκτή (Comptroller and Auditor General: CAG) προς το κοινοβούλιο της Ινδίας, σύμφωνα με την οποία η έκδοση Mk1 του μαχητικού πάσχει από αρκετές ελλείψεις και δεν εκπληρώνει τις προδιαγραφές της BVS.

Για μια αναπτυσσόμενη χώρα που αποδίδει έμφαση στην αμυντική ισχύ της και στην αποτροπή της εξάρτησης των ενόπλων της δυνάμεων από ξένους προμηθευτές στρατιωτικών μέσων και οπλικών συστημάτων, η εγχώρια σχεδίαση και ανάπτυξη ενός μαχητικού αεροσκάφους λαμβάνει συχνά εμβληματικές διαστάσεις ύψιστης εθνικής προτεραιότητας. Ταυτόχρονα όμως ελάχιστα εγχειρήματα συνιστούν μεγαλύτερη πρόκληση για μια εθνική επιστημονική, τεχνολογική και βιομηχανική βάση χωρίς ανάλογη προηγούμενη εμπειρία, καθώς η ανάπτυξη και πιστοποίηση ενός σύγχρονου μαχητικού και των μυριάδων συστημάτων, υποσυστημάτων, εξαρτημάτων και εξωτερικών φορτίων του είναι μια εξαιρετικά πολύπλοκη και χρονοβόρα διαδικασία. Έτσι, βιομηχανικές πηγές της Τουρκίας χαρακτηρίζουν «όνειρο θερινής νυκτός» τον διακηρυγμένο στόχο της Άγκυρας για την πραγματοποίηση της πρώτης πτήσης του σχεδιαζόμενου εγχώριου μαχητικού TFX το 2023, στην εκατονταετηρίδα της Τουρκικής Δημοκρατίας. Άλλωστε η πρώτη πτήση απέχει χιλιάδες ώρες πτητικών δοκιμών και αρκετά χρόνια κοπιαστικής ανάπτυξης από την είσοδο σε υπηρεσία ενός αποτελεσματικού, αποδοτικού μαχητικού αεροσκάφους. Οι διαφορές της σημερινής Τουρκίας από την Ινδία των τριών προηγούμενων δεκαετιών είναι τεράστιες, αλλά η ιστορία του τεχνολογικά και επιχειρησιακά μετριοπαθούς ινδικού προγράμματος LCA Tejas είναι εντελώς χαρακτηριστική των αναπτυξιακών προκλήσεων, ιδιαίτερα καθώς οι τουρκικές φιλοδοξίες για το πολύ βαρύτερο TFX περιλαμβάνουν χαρακτηριστικά Πολύ Χαμηλής Παρατηρησιμότητας (Very Low Observability: VLO, Stealth).

Λεπτομέρειες για την εξέλιξη του προγράμματος LCA Tejas και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του μαχητικού, στο τεύχος Ιουλίου του “AP&T” που κυκλοφορεί.